Baasjes protesteren: 'Mijn hond is overleden door Bravecto'

Omroep West

DEN HAAG - Boze hondenbaasjes protesteerden vandaag in Den Haag. Volgens hen zijn honderden honden overleden na het innemen van het anti-vlooienmiddel Bravecto. Met een petitie, die inmiddels door 40.000 mensen is ondertekend, hopen ze verantwoordelijk minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit te overtuigen dat het middel verboden moet worden.

Hond Qrispy is negen maanden oud en loopt mank. Volgens haar baas komt het door Bravecto, een pil die honden slikken tegen vlooien en teken. ‘Toen ze elf weken oud was kreeg ze enkel deze pil. Zij heeft nooit een ander medicijn of vaccinatie gekregen. Een paar uur daarna lag ze epileptisch op de grond', zegt de baas van Qrispy.

(...)

'Bijwerkingen niet vastgesteld'

Volgens de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht is het niet vastgesteld dat het middel zulke erge bijwerkingen heeft dat honden eraan overlijden. Het advies is om nieuwe bijwerkingen te melden. Mensen die vermoeden dat de hond door het anti-vlooienmiddel is overleden wordt aangeraden hun huisdier te laten onderzoeken.

Maar de hondenbaasjes zijn vastberaden om met hun protest door te gaan totdat Bravecto van de markt verdwijnt. Vandaag overhandigden ze een petitie met 40.000 handtekeningen aan minister Schouten. ‘Wij strijden er voor dat mensen geen Bravecto aan hun huisdieren geven omdat er veel betere middelen zijn om vlooien en teken te gaan’, zegt een demonstrant.

Het volledige artikel is verschenen op Omroep West, 24 november 2017