Article of the Year Award voor familiesocioloog Deni Mazrekaj

De familiesectie van de American Sociological Association (ASA) vindt het artikel van universitair docent Deni Mazrekaj het beste artikel van de afgelopen 3 jaar. Mazrekaj onderzocht de schoolresultaten van kinderen met ouders van een gelijk geslacht.

Mazrekaj is vanzelfsprekend “superblij”, vertelt hij. “De ASA is het grootste instituut voor de sociologie en het is voor het eerst dat iemand van buiten de VS deze prijs wint.” Hij schreef het artikel School Outcomes of Children Raised by Same-Sex Parents: Evidence from Administrative Panel Data met coauteurs Kristof De Witte en Sofie Cabus.

ouders van hetzelfde geslacht

Opgroeiende kinderen volgen

Het artikel van de Utrechtse socioloog is bijzonder omdat het voor het eerst een inkijkje geeft in de schoolprestaties van kinderen die vanaf hun geboorte opgegroeid zijn in gezinnen met ouders van hetzelfde geslacht. De kinderen konden gevolgd worden tijdens hun schoolloopbaan in zowel het primair als het voortgezet onderwijs, dankzij longitudinale data van 2971 Nederlandse kinderen. Dat deze studie uitgerekend uit Nederland komt, het eerste land dat het homohuwelijk legaliseerde, is geen toeval. “Omdat Nederland al sinds 2001 toestaat dat ouders van hetzelfde geslacht trouwen en kinderen adopteren, zijn de kinderen oud genoeg om hun hele schoolcarrière in kaart te brengen. Dat is uniek.”

Betere schoolprestaties

En wat bleek? De gevolgde kinderen presteren beter op school dan kinderen met ouders van een verschillend geslacht. Hoe kan dat? Die vraag brengt ons bij een tweede verdienste van Mazrekaj: de methodologische bijdrage die hij met het artikel leverde. “Wij hebben voor het eerst geprobeerd om de oorzaken van de verschillen te verklaren. Die zouden kunnen liggen in de gemiddeld hogere sociaaleconomische status van kinderen van ouders met hetzelfde geslacht; adoptie bijvoorbeeld is duur en ingewikkeld. Maar ook als we daarvoor corrigeren, presteren deze kinderen gemiddeld beter. Misschien speelt mee dat hun ouders een hogere motivatie hadden om kinderen te krijgen. Die is natuurlijk voor hen ook nodig.”

deni mazrekaj

Media-aandacht

Last but not least: het artikel had grote impact. Met meer dan 160.000 downloads is het een van de meest gelezen artikelen uit het journal, de American Sociological Review, vertelt Mazrekaj. “Daarnaast kregen we veel media-aandacht. Nadat ik een presentatie over ons onderzoek had gehouden, kreeg ik opeens een microfoon van een reporter van The Washington Post onder mijn neus. Daar was ik echt van onder de indruk, maar ook CNN, The Boston Globe, UNILAD, The Independent, De Telegraaf…. Wel veertig nieuwskanalen besteedden er aandacht aan.”

Zwanger

En nu? Feestje? “Deze Article of the Year Award is natuurlijk heel fijn voor mijn academische carrière, maar de uitreiking in augustus zal ik waarschijnlijk moeten overslaan. Mijn vrouw is zwanger, dus ik wil bij haar blijven. Ik denk dat ik de ASA vraag of ze de prijs willen opsturen.”