App maakt einde aan hospiteerfrustraties in studentenhuizen: ondernemen als oplossing

Ondernemerschapsonderwijs

De kamernood in Utrecht maakt van hospiteeravonden een tijdrovende klus voor studentenhuizen. Op één vrije kamer reageren zo honderden gegadigden. Hoe houd je het overzicht?
Begin september lanceerden masterstudenten Business Development & Entrepreneurship Cornelis den Hartog en Lars Molenaar myHospi, een app waarmee ze proberen een eind te maken aan de frustraties rondom het zoeken en vinden van een nieuwe huisgenoot. Het Centre for Entrepreneurship nam een kijkje achter de schermen bij twee studentondernemers.

Vertel eens, hoe zijn jullie op het idee voor myHospi gekomen?

Lars: Het idee voor de app is eigenlijk voortgekomen uit persoonlijke frustratie. Een hospiteeravond organiseren is verschrikkelijk: je plaatst een bericht op Facebook en binnen vierentwintig uur heb je tweehonderd reacties binnen, allemaal van mensen die zogenaamd houden van koken en goed kunnen opruimen. Foto’s ontbreken vaak. Op goed geluk nodig je wat mensen uit en tijdens zo’n avond heb je eigenlijk geen idee wie nu wie is. Daarna moet je nog met huisgenoten in discussie over wie het leukst was. Meestal krijgt degene met de grootste mond toch wel z’n zin, of er is ruzie.

Cornelis: Dit bleek heel herkenbaar te zijn. In de eerste week had de app al ruim duizend gebruikers, terwijl we bijna niets aan marketing hebben gedaan.

Studentondernemers Lars Molenaar en Cornelis den Hartog
Studentondernemers Cornelis den Hartog (links) en Lars Molenaar

Hoe zijn jullie aan die gebruikers gekomen? Zelf de deuren langs?

Cornelis: Via via hebben we een huis gevonden dat de app wilde gebruiken. Doordat zij hun huis in een grote Facebookgroep voor kamerzoekenden plaatsten, kreeg de app al snel aandacht. Daarnaast  hebben we contact gezocht met een studentenvereniging. Zij hebben onze app op de paklijst voor nieuwe leden gezet. Dit betekent dat bijna alle nieuwe leden onze app hebben gedownload. Daarna was het voor verenigingshuizen die nieuwe bewoners zoeken natuurlijk wel makkelijk om dan ook onze app te gebruiken voor het aanbieden van kamers. Zo is het balletje gaan rollen, we voorzien blijkbaar in een behoefte.

Lars: Het liedje “Dit is myHospi” (YouTube / Spotify) heeft hier ook bij geholpen.

Screenshot app myHospi
Screenshot van myHospi

Hoe werkt het?

Cornelis: Met myHospi willen we het proces stroomlijnen voor studentenhuizen. Reacties op een kamer ontvangen en bekijken, kandidaten filteren op kenmerken - geslacht, leeftijd, lid bij een vereniging, of iemand studeert of al werkt – en vervolgens in één keer mensen uitnodigen of afwijzen: huizen regelen het allemaal via de app.

Lars: Ook voor het kiezen van een nieuwe huisgenoot na de hospiteeravond hebben we geprobeerd iets aan de app toe te voegen om het proces gezelliger te laten verlopen. Alle huisgenoten kunnen hun persoonlijke top drie aangeven. De app maakt daar een overall top drie van.

Cornelis: Dan heb je het gesprek over drie kandidaten, in plaats van allemaal.

Hoe helpt jullie master Business Development & Entrepreneurship bij deze onderneming?

Cornelis: Tijdens de master zijn we ervan doordrongen dat we onze klant door en door moeten kennen. De meeste startups gaan ten onder omdat er geen markt is, er is geen vraag naar het product dat wordt aangeboden. Voor myHospi hadden we een testgroep van meer dan honderd studenten. “Wat vind je goed? Wat vind je niet goed?” Feedback verwerken, verbeteringen doorvoeren, weer laten zien, weer overleggen.

Lars: Aan het huidige concept zijn wel veertien versies voorafgegaan. Je kunt het ook niet meteen goed doen. Daar is wel op gehamerd in de master. Ondanks die veertien offline testversies gaan gebruikers van de online versie tegen dingen aanlopen die wij niet hebben kunnen voorzien. Daarom hebben we de marketing ook niet meteen groots aangepakt.

Cornelis: De app is sinds 1 september te gebruiken. Het kan altijd beter, maar dat wisten we van te voren. Dat is ook goed, dit is pas het begin er zullen het komende jaar nog vele updates volgen.

Cornelis den Hartog & Lars Molenaar, masterstudenten Business Development & Entrepreneurship

Welke toekomstplannen hebben jullie met jullie onderneming?

Lars: We verzamelen nu feedback van gebruikers. We zijn langsgegaan bij de huizen die onze app in de eerste weken hebben gebruikt om te vragen wat beter kan. Vaak namen we dan wel een kratje bier mee.

Cornelis: We houden de app nu bewust nog klein. Dat is echt een les geweest vanuit de studie, dat je niet te snel moet willen groeien. Anders kun je de feedback misschien niet aan en dan val je stil.

Lars: We zijn myHospi begonnen om een probleem op te lossen, we verdienen er geen geld mee. De app is gratis, zowel voor huizen als voor huizenzoekers.

Cornelis: Naast onze studie doorlopen we nu alle stappen die horen bij het opzetten van een bedrijf. Het is de perfecte praktijkopdracht, het is zo leerzaam. Ik zou heel trots zijn als we er met myHospi voor kunnen zorgen dat het hospiteerproces niet langer een frustratie is.