Amsterdam Zuidoost testlocatie voor slim lokaal stroomnetwerk

Amsterdam Zuidoost is de komende jaren de testlocatie voor een nieuw, innovatief wijkenergieplatform. De gemeente Amsterdam gaat samen met verschillende partners, waaronder de Universiteit Utrecht, en bewoners uit Zuidoost een systeem testen dat elektrische energie lokaal slim kan uitwisselen, verdelen en opslaan. Het platform moet in gebieden waar in de toekomst veel ontwikkeld wordt (zoals Amsterdam Zuidoost) helpen om het lokale stroomnetwerk slim te managen.

Politicoloog en jurist Sanne Akerboom is verantwoordelijk voor onderzoek naar inclusie binnen en wet- en regelgeving en beleid voor een slim, sociaal en lokaal netwerk. Het project onderzoekt welke voorkeuren verschillende energie eindgebruikers hebben en de wijze waarop kwetsbare energiegebruikers in het bijzonder kunnen participeren en betrokken worden. Het doel is om alle type eindgebruikers mee te laten doen in een lokaal initiatief zodat ongelijkheden niet worden vergroot. Welke wet- en regelgeving en organisatie past daarbij?

Twee electrische auto's worden geladen aan een oplaadpaal
Electrische auto's aan de oplaadpaal

Elektriciteit wordt steeds belangrijker in ons stroomgebruik, bijvoorbeeld door het toenemende gebruik van elektrische auto’s en het aardgasvrij maken van woningen. Dat vraagt veel van ons elektriciteitsnet en daarom is het belangrijk dat we experimenteren met nieuwe manieren van stroomopwekking en verbruik en dat er gaan zoeken naar manieren om lokaal opgewekte stroom uit te wisselen.

Voor het wijkenergieplatform wordt een simulatie ontwikkeld van een deel van Zuidoost. Hierin worden alle energiestromen, relevante gebouwen en de energie infrastructuur nagebootst. Vervolgens worden onder andere laadpalen, zonnepanelen, nieuwbouw, bestaande bouw en warmtepompen in het platform onderling verbonden, om te onderzoeken hoe energie op een slimme manier kan worden verdeeld en uitgewisseld. Als de simulatie uitwijst dat het platform werkt, kan het zowel in Zuidoost als andere stedelijke gebieden gebruikt gaan worden.

Voor het wijkenergieplatform is een subsidie toegekend door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO – MOOI), en cofinanciering door de gemeente Amsterdam en andere partijen.