Allie Zong wint Natuurkunde Olympiade Junior 2021

Winnaars Laura Danescu, Allie Zong, Jesse Hanemaayer ontvangen hun oorkonde
Van links naar recht: Laura Danescu, Allie Zong, Jesse Hanemaayer ontvangen hun oorkonde

Allie Zong van het Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven wint de finale van de NOJ 2021 die afgelopen dinsdag 15 juni aan de Universiteit Utrecht werd gehouden. Voor de eerste prijs ontving zij een tegoedbon van 150 euro. Op de tweede plaats belandde Laura Danescu van het Utrechts Stedelijk Gymnasium en de derde plaats Jesse Hanemaayer gaat naar Meppel naar het CSG Dingstede.

Het filmpje dat winnaar Allie Zong maakte

Uit het hele land kwamen leerlingen van klas 2 en 3 van het HAVO en VWO voor de finale naar de Universiteit Utrecht. Voorafgaand hadden de finalisten een filmpje gemaakt waarin ze zelf de uitleg geven van het antwoord op een vraag uit een eerdere ronde van deze olympiade.

Op de dag van de finale moesten de leerlingen nog een laatste toets doen: een practicumtoets. Hiervoor werden ze een donker practicumlokaal ingeleid, slechts verlicht met een klein bureaulampje op elke plek.

Scholieren bezig met het practicum
Het practicum

Het practicum ging over diffractie; de leerlingen bouwden zelf een opstelling om met behulp van een laser en het diffractiepatroon de dikte van een heel dun koperdraadje te meten. Alle finalisten kregen als cadeau de laserpointer waarmee ze gewerkt hadden en 3 diffractieroostertjes mee naar huis.

Na de toets waren er twee lezingen: Prof. Dr. Huib de Swart over de fysica van getijden en dr. Marta Verweij over deeltjes fysica, met de gelegenheid om vragen te stellen aan deze wetenschappers.

Wil je ook meedoen aan de NOJ? Houd dan onze website in de gaten, en vraag je natuurkunde/scheikunde docent om je klas in te schrijven voor volgend jaar!

Groepsfoto Natuurkunde Olympiade Junior 2021