All-gendertoiletten

Een veelgestelde vraag onder studenten en medewerkers die geen gebruik willen maken van een gescheiden man-/vrouwtoilet is waar kan ik veilig naar het toilet? In de man-/vrouwtoiletten doet iemands geslacht er namelijk nadrukkelijk meer toe dan daarbuiten. Er zijn daardoor personen die een toiletbezoek op de Universiteit Utrecht (UU) onprettig vinden of zelfs helemaal vermijden. Daarom worden er een aantal zaken aangepast omtrent de all-gendertoiletten, zoals vindbaarheid en signing.

Pilot all-gender toiletten

De UU vindt het belangrijk dat iedereen veilig naar het toilet kan gaan. Daarom is er in 2018 een pilot met all-gendertoiletten in drie gebouwen gestart. Uit de evaluatie van deze pilot, die dit jaar is gehouden, bleek dat de aanwezigheid van deze toiletten een succes is, maar dat men de toiletten vaak moeilijk kan vinden en dat men zich niet altijd veilig voelt op deze toiletten. Het gevoel van onveiligheid in het all-gendertoilet komt voornamelijk voor in de toiletten met een urinoir. Deze signalen nemen we uiteraard serieus en passen daarom de komende tijd een aantal dingen aan in de bestaande all-gendertoiletten.

Na de pilot met drie all-gendertoiletten zijn er ondertussen in dertien gebouwen all-gendertoiletten gerealiseerd. De Universiteit Utrecht streeft ernaar om in alle gebouwen, die aan de voorwaarden voldoen, ten minste één all-gendertoilet te realiseren. In sommige situaties is dit dus wellicht niet mogelijk. Dit gaat bijvoorbeeld om hele kleine gebouwen. Uitgangspunt is ook dat dit kan worden uitgevoerd met minimale aanpassingen. Daarbij geldt ook dat het verwijderen van urinoirs wordt vermeden, ook omdat dat direct ook negatieve invloed heeft op de ‘plascapaciteit’ in een gebouw. Alleen wanneer er geen andere optie is voor het realiseren van een all-gender toilet in een, worden urinoirs afgescheiden.

Om te verduidelijken dat er een urinoir achter de deur zit en daardmee vervelende situaties te voorkomen, wordt er naast het all-gendericoon een extra sticker toegevoegd die aanduidt of er een urinoir achter de deur zit.

Waar kan ik de dichtsbijzijnde all-gender toilet vinden?

Op dit moment is er nog niet in elk gebouw een all-gendertoilet aanwezig. Maar waar zijn ze dan wel te vinden? Sinds kort vind je op de gebouwenpagina’s op uu.nl en students.uu.nl of er een all-gendertoilet in het gebouw aanwezig is. Als dat niet het geval is, staat de locatie van de dichtstbijzijnde vermeld.