Alexander van den Oudenaarden quantitative biology

Het College van Bestuur heeft dr. Alexander van Oudenaarden benoemd tot hoogleraar Quantitative Biology of Gene Regulation aan de faculteit Bètawetenschappen en de faculteit Geneeskunde. Van Oudenaarden is daarnaast algemeen directeur van en groepsleider binnen het Hubrecht Instituut. De benoeming van Van Oudenaarden is voor de faculteit Bètawetenschappen een kansrijke en waardevolle versterking van de samenwerking binnen Utrecht Life Sciences.

Alexander van Oudenaarden (42) studeerde en promoveerde in de natuurkunde aan de Technische Universiteit Delft. Na een periode als postdoc aan het Amerikaanse Stanford, werkte hij sinds 2000 aan het Amerikaanse MIT. In 2008 werd hij hier benoemd tot full professor in de natuurkunde en in 2009 ook in de biologie.

Hubrecht Instituut

Sinds september 2012 is Van Oudenaarden verbonden aan het Hubrecht Instituut. In 2012 werden hem ook een Vici en een ERC Advanced Grant toegekend.

Multidisciplinair

Het onderzoek van Van Oudenaarden is sterk multidisciplinair. In zijn groep bij het MIT wordt gewerkt op systeem- en cellulair niveau met geavanceerde (licht)microscopie, microtechnologieën, beeldanalyse en celkweek-technieken. Hierbij spelen computermodellen, dataverwerking en –analyse en het bouwen en optimaliseren van geautomatiseerde systemen (‘robotics’) een grote rol. Daarnaast heeft Van Oudenaarden veel onderwijservaring, onder meer met cursussen waarin studenten natuurkunde en biologie samenwerken.