1,3 miljoen euro voor onderzoek naar beheer Antarctisch toerisme

Tilburg University, Universiteit Utrecht en Wageningen University & Research

Antarctica, boot tussen ijsschotsen, pinguins op land

Tilburg University, de Universiteit Utrecht en Wageningen University & Research gaan samen onderzoek doen naar het proactief beheer van toerisme op Antarctica. NWO heeft een bedrag van 1,3 miljoen euro toegekend voor dit onderzoek.

Vanuit de Universiteit Utrecht is onderzoeker internationaal recht van de zee Erik Molenaar als mede-aanvrager bij het project betrokken. Hij is verbonden aan het Netherlands Institute for the Law of the Sea (NILOS), onderdeel van het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law.

Bezoekersaantallen Antarctica nemen toe

De afgelopen jaren is Antarctisch toerisme sterk gegroeid – zowel in bezoekersaantallen als typen activiteiten – en verdere groei wordt verwacht. Veel van de 29 landen die samen Antarctica beheren zijn bezorgd dat het Milieuprotocol van 1991 en andere regulering onvoldoende bescherming bieden aan milieu, veiligheid en wetenschap.

Dit onderzoeksproject ondersteunt Nederland met proactief beheer van toerisme binnen het Antarctisch Verdrag Systeem (AVS) op vier thema’s:

1. maximaliseren van bezoekersaantallen middels een cap-and-trade systeem;
  2. beperken van diversificatie van activiteiten middels pre-assessment procedures;
  3. verbeteren van nationale implementatie van het Antarctisch Verdrag Systeem wat betreft toerisme
  4. versterken van de rol van niet-gebruik en niet-gebruiker staten

Gevolgen klimaatverandering helpen temperen

Het onderzoeksproject is gezamenlijk ontwikkeld door Tilburg University, de Universiteit Utrecht en Wageningen University & Research. Het maakt deel uit van het het Nederlands Polair Programma van NWO. Dit programma levert namens Nederland een bijdrage aan de oplossing van fundamenteel wetenschappelijke en bestuurlijk-maatschappelijke vraagstukken, zoals de gevolgen van klimaatverandering.

De uitvoering van wetenschappelijk onderzoek in Antarctica is tevens een verplichting voor Nederland als verdragspartij van het Antarctisch Verdrag.

Meer informatie op de website van NWO.