100% circulair textiel in 2050, waar staan we nu?

De mode-industrie heeft een aanzienlijke impact op het milieu. De overgang naar circulair textiel om de milieu-impact van de mode-industrie te verminderen zou een oplossing kunnen zijn. Dit betekent het ontwerpen van kleding die langer meegaat, hergebruik van afgedankte kleding en recycling van de textielvezels. Al deze strategieën kunnen leiden tot een sterke vermindering van het materiaalgebruik in de mode-industrie en zo een positief effect hebben op de milieueffecten van deze sector. De Nederlandse regering is zeer ambitieus door het stellen van een strikt doel: een 100% circulaire textielindustrie in 2050. Dus hoe ver zijn we nu? "Om die vraag te beantwoorden, hebben we de huidige stand van zaken geanalyseerd", zegt Marko Hekkert, voorzitter van het Copernicus Institute of Sustainable Development van de Universiteit Utrecht.

Foto door Becca McHaffie

Hekkert legt uit, “Het ontwerpen van kleding die langer meegaat is geen populaire ontwikkeling. We zien nauwelijks vooruitgang op dit gebied.” Tweedehands heeft daarentegen zijn stoffige imago verloren. "Uit ons onderzoek blijkt dat het hergebruik van reeds gedragen kleding goed gaat. Veel winkels verkopen tweedehands kleding en nieuwe platforms op internet versnellen deze ontwikkelingen," aldus Hekkert. "Het gebruik van gerecycleerde vezels doet het echter niet goed. We constateren een paradoxale situatie waarin de conservatieve mode-industrie de overgang naar circulariteit publiekelijk onderschrijft, maar niet vraagt om nieuw textiel op basis van gerecycled materiaal. Daarom is de business case van innovatieve bedrijven om dit textiel te ontwikkelen niet voldoende om de productie snel op te schalen. Dit leidt tot een zeer traag overgangsproces."

Advies

"Wij adviseren de Nederlandse overheid om in te grijpen door de mode-industrie te dwingen textiel met gerecycled materiaal te gebruiken," zegt Hekkert. "Dat kan via een labelsysteem dat klanten vertelt hoeveel gerecyclede content er aanwezig is in de kleding die ze kopen, een heffing op kleding die afhankelijk is van het aandeel gerecyclede content of wetgeving die normen stelt voor een minimaal gehalte aan gerecyclede vezels.” Maar ook de opschaling van de productie heeft aandacht nodig. “De eerder genoemde heffing op kleding moet slim worden geïnvesteerd in het opschalen van de niche-ontwikkelingen die er al zijn en er moet worden geïnvesteerd in intermediaire organisaties die collectief leren en experimenteren faciliteren. Ook moet er ingezet worden om een betere uitwisseling van de meest geavanceerde kennis te realiseren", concludeert Hekkert. Er is nog veel werk te verzetten voordat Nederland haar doelstelling haalt, maar we zijn onderweg.

Report

Prof. dr. Marko Hekkert, Denise Reike MSc., Dr. Anne Rainville, Dr. Simona Negro Copernicus Institute of Sustainable Development - Transition to Circular Textiles in the Netherlands - An innovation systems analysis