10 miljoen euro voor onderzoek naar risico op uitbraak infectieziekten

De komende vijf jaren onderzoeken partners binnen het Netherlands Centre for One Health hoe we in Nederland beter voorbereid kunnen zijn op infectieziekten overgedragen door muggen. Hoogleraar Marion Koopmans van het Erasmus MC is projectleider van het onderzoeksproject. De faculteit Diergeneeskunde is één van de academische partners.

Het consortium gaat onderzoek doen naar hoe veranderingen in klimaat, landschap, waterbeheer en reizen bijdragen aan het risico op de uitbraak van infectieziekten. Hiervoor heeft NWO een bedrag van bijna negen miljoen euro onderzoeksgeld toegekend, aangevuld tot tien miljoen door bijdragen van zeven publieke organisaties die meewerken in het onderzoek. Klik hier voor meer informatie over dit project. Vanuit de faculteit Diergeneeskunde zijn Hans Heesterbeek, Andrea Gröne, Judith van den Brand en Hélène Verheije betrokken.