We moeten geïmporteerde honden óók op Brucella screenen

NPO radio 1

Bij een Nederlandse fokker zijn meerdere honden gevonden met een zeldzame ongeneeslijke ziekte. De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Brucella canis en leidt onder meer tot onvruchtbaarheid en veel pijn bij honden.

Tot 2016 was de bacterie nog nooit bij honden in Nederland vastgesteld. Het jaar daarna was er opeens een uitbraak bij meerdere geïmporteerde honden uit Oost-Europa. Nu gaat het om honden die hier zijn geboren. En dat leidt tot onrust bij hondenbezitters en dierenartsen.

Els Broens is dierenarts en hoofd van het microbiologische laboratorium van de faculteit diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Zij vindt dat we moeten controleren of geïmporteerde honden de bacterie bij zich dragen.

Luister hier het volledige fragment.