Tussen dicht bij een hoogspanningsmast wonen en kinderleukemie is er een statistisch verband

Knack

Vorige maand protesteerden landbouwers en buurtbewoners langs de E403 tussen Brugge en Kortrijk tegen de  mogelijke komst van een nieuw hoogspanningsnetwerk dat elektriciteit uit windmolens op zee in het West-Vlaamse hinterland moet brengen. Mensen zijn bezorgd over gezondheidsgevolgen, hoorden we op Radio 1. ‘Het enige waar de wetenschap het eens over is, is dat er een statistisch verband is vastgesteld tussen het dicht bij een  hoogspanningsmast leven, en het voorkomen van leukemie bij zeer jonge kinderen’, zei stralings - expert Guy  vandenbosch (KU Leuven) ter duiding. ‘Dat wil nog niet zeggen dat het ene de oorzaak is van het andere. Maar toch, er is een statistisch verband.

[...]

Omdat in studies van de afgelopen paar jaar het verband niet meer werd teruggevonden, heeft Nederland de  kwestie onlangs opnieuw bekeken, zegt professor en ingenieur Hans Kromhout (Universiteit Utrecht). Hij is voorzitter van de commissie die een rapport (2018) voor de Nederlandse Gezondheidsraad heeft gemaakt. ‘Kinderen die in de buurt van bovengrondse elektriciteitslijnen wonen, hebben ongeveer dubbel zoveel kans om kinderleukemie te  krijgen dan andere’, zegt Kromhout.

Het volledige artikel is verschenen in Knack op 12 juni 2019.