Percentage vrouwelijke hoogleraren aan de Universiteit Utrecht

Equality, Diversity, Inclusion

Het percentage vrouwelijke hoogleraren dat werkzaam is aan de Nederlandse universiteiten bedraagt 24,2%, zo blijkt uit de Monitor Vrouwelijke Hoogleraren 2020 die door het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) op 9 december 2020 werd gepresenteerd. De Universiteit Utrecht staat met 28% procent vrouwelijke hoogleraren op een vijfde plek in het overzicht.

Lichte stijging percentage vrouwelijke hoogleraren

De cijfers uit de monitor zijn gebaseerd op het percentage vrouwelijke hoogleraren eind 2019, dat gelijk is gebleven ten opzichte van eind 2018. De cijfers van 2020 tot en met het derde kwartaal (niet opgenomen in de monitor) laten echter zien dat het percentage vrouwelijke hoogleraren aan de Universiteit Utrecht licht is gestegen naar 29%. Zolang daar aanleiding voor is stelt de Universiteit Utrecht iedere vijf jaar nieuwe genderstreefcijfers vast. Voor 2020 was het streefcijfer 27% vrouwelijke hoogleraren, dit streefcijfer is dus ruimschoots behaald. Voor 2025 is het streefcijfer vastgesteld op 35% vrouwelijke hoogleraren.

Gendercijfers

De Universiteit Utrecht monitort jaarlijks niet alleen het aandeel vrouwen onder hoogleraren, maar ook onder universitair hoofddocenten (40%*), universitair docenten (47%*), promovendi (51%*) en eerstejaarsstudenten (61%**). Behalve het percentage universitair docenten zijn alle overige percentages gestegen ten opzichte van 2018.

Barometer Culturele Diversiteit

Om vooruitgang met betrekking tot gelijkheid, diversiteit en inclusie zo objectief mogelijk vast te stellen, heeft het programma Equality, Diversity & Inclusion zich ten doel gesteld om  ook andere diversiteitsdata dan gender te verzamelen. De Universiteit Utrecht neemt deel aan de Barometer Culturele Diversiteit, om inzicht te krijgen in de culturele diversiteit van medewerkers van de UU, om gericht beleid te kunnen ontwikkelen.

* Q3 2020

** 2019-2020