Joras Ferwerda over het witwassen van drugsgeld in Nederland

Studium Generale van de Universiteit Utrecht organiseerde een reeks lezingen over ‘Nederland drugsland’, waarin eerdere afleveringen aandacht besteedden aan de gebruikers en het geweld die met drugshandel gepaard gaan. Op 24 mei was Joras Ferwerda van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.) te gast om een verrassende lezing te geven over het geld, of eigenlijk: het witwassen van drugsgeld. Hoe gaat dat in zijn werk? En pak je drugscriminaliteit echt aan door achter het geld aan te gaan?

Volgens allerlei rapporten én de berichten in de media raken de onderwereld en bovenwereld met elkaar verstrengeld. Wat betekent dat? Econoom Joras Ferwerda stelt dat dit een Nederlands fenomeen is. In andere landen kent men dat onderscheid niet. Ferwerda: “Het hele idee van een onderwereld en een bovenwereld is een rare perceptie. Want criminelen wonen gewoon onder ons, en als je bij een bank of als notaris werkt betekent het niet meteen dat je dan ‘goed’ bent”.

En hoewel de realiteit dus complexer is dan 'onder' en 'boven' en 'slecht' en 'goed', spelen deze concepten wel mee als wel het hebben over witwassen. Hierbij zetten mensen ‘zwart’ geld, wat ze bijvoorbeeld in de drugshandel hebben verdiend, om in 'wit' geld, wat op hun bankrekening komt te staan of waar ze een huis mee kopen. In ons land doet de overheid, net als in eigenlijk alle andere landen in de wereld, veel moeite om deze praktijken tegen te gaan.

De kosten voor witwasbestrijding zijn flink gestegen, maar de baten zijn heel moeilijk te bepalen. Want hoeveel voorkom je? Bovendien is het idee dat wanneer je witwassen bestrijdt, je indirect ook andere criminaliteit bestrijdt. Het indirecte effect van witwasbestrijding op die andere criminaliteit is al helemaal lastig te meten. Geld is de levensader van criminele organisaties, zegt Ferwerda: criminelen kunnen door witwasbestrijding niet meer genieten van hun geld, of het wordt in ieder geval een heel gedoe, en dat is misschien ook meteen de winst.

Joras Ferwerda doet onderzoek naar geldstromen van de georganiseerde misdaad. Hij is expert op het gebied van witwassen, belastingontduiking en corruptie.

Bekijk de lezing

Lees hier het volledige artikel over de lezing van Joras Ferwerda op de website van Studium Generale: ‘Met drugsgeld een huis kopen zo makkelijk nog niet.’

Bekijk de video van de lezing hier: