"In sectoren met strikte hiërarchie en historische mannelijke meerderheid ligt misbruik op de loer"

Patrizia Zanoni bij VRT NWS

Vrouw word lastiggevallen door een mannelijke collega bij het kopieerapparaat © iStockphoto.com/ony Studio
© iStockphoto.com/Tony Studio

Na meldingen van grensoverschrijdend gedrag aan de Brusselse universiteit VUB en de UGent, is er nu ook een professor aan de KU Leuven in opspraak. Hoogleraar Organisatiestudies Patrizia Zanoni legt in VRT NWS uit waarom grensoverschrijdend gedrag in academische wereld op de loer ligt.

Machtsmisbruik

Het is opvallend hoe in drie weken tijd deze universiteiten geconfronteerd worden met verhalen van grensoverschrijdend gedrag door personeelsleden."De academische wereld is in elk geval niet vrouwvriendelijker dan veel andere sectoren", zegt Patrizia Zanoni, die tevens hoogleraar Sociale Wetenschappen is aan de Universiteit Hasselt. "Zeker in sectoren die gekenmerkt worden door een formele strikte hiërarchie tussen mensen en met een historische meerderheid van mannen in de machtsposities, is de kans heel reëel dat dit soort misbruik van de eigen positie gebeurt."

Kantelmoment

Wel is er sprake van een domino-effect, zegt Zanoni: "Je hebt een aantal gevallen gehad in andere sectoren. Dan wordt dat bespreekbaar, niet meer getolereerd. En dat zorgt er dan voor dat slachtoffers meer naar boven komen, wat hen als groep sterker maakt. Het komt in de pers, slachtoffers hebben het gevoel dat ze gehoord worden. Dat gaat voor een versnelling zorgen in het veranderen van de normen." Ze noem thet een kantelmoment in de samenleving. "De maatschappij tolereert dit soort gedrag minder en minder. Organisaties worden er zich bewust van dat ze dit harder moeten aanpakken."