De Nieuwe Hollandse Waterlinie opgenomen op Werelderfgoedlijst UNESCO

De Nieuwe Hollandse Waterlinie wordt opgenomen op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Een van de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie – Fort Hoofddijk – staat in de Botanische Tuinen Universiteit Utrecht.

Fort Hoofddijk

Het eeuwenoude complex van verdedigingswerken werd in 1995 door de Nederlandse staat toegevoegd aan de voorlopige Werelderfgoedlijst van UNESCO. Op 26 juli 2021 werd de waterlinie uiteindelijk definitief toegevoegd aan de Werelderfgoedlijst. Het gaat om een uitbreiding van de Stelling van Amsterdam, die al sinds 1996 op de lijst staat. Het Werelderfgoed zal samen de 'Hollandse Waterlinies' heten.

Groen lint door vier provincies

De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een ingewikkeld stelsel van forten, sluizen, dijken, kanalen en betonnen werken dat tussen 1870 en 1940 werd ingezet. Met de komst van vliegtuigen werd de waterlinie in de Tweede Wereldoorlog overbodig. De linie loopt nog altijd als een groen lint van 220 kilometer door vier provincies, van Muiden tot de Biesbosch.

Fort Hoofddijk in de zomer

Fort Hoofddijk in de Botanische Tuinen

Utrecht was een belangrijk logistiek knooppunt en dus van grote strategische waarde. Dit leidde tot de bouw van een groot aantal forten rond de stad. De Botanische Tuinen Universiteit Utrecht zijn aangelegd op en rondom Fort Hoofddijk. Het fort werd met metselwerk en een dikke laag aarde afgedekt om het zo tegen de inslag van moderne granaten te kunnen beschermen. Zo bleven alleen de voorgevels zichtbaar, tot op de dag van vandaag. Bezoekers van de Tuinen kunnen op het kazernegebouw en de remises van het fort lopen door de daar aangelegde Rotstuin. Sinds 1963 is het fort weer bewoond. Nu huizen er geen soldaten, maar wetenschappers die het aardmagneetveld bestuderen.

Utrechts Psalter

De Universiteit Utrecht is ook in het bezit van het kostbare en bijzondere Utrechts Psalter, dat in 2015 werd ingeschreven in het Memory of the World Register for Documentary Heritage van UNESCO. Het rijk geïllustreerde psalmboek werd rond het jaar 830 gemaakt en wordt sinds 1716 in de Universiteitsbibliotheek Utrecht bewaard.