Na de opleiding
Na drie jaar beschik je straks over twee bachelordiploma’s, in zowel Informatica en Wiskunde. Uiteraard heb je met twee diploma’s op zak ook extra keuzemogelijkheden voor een master; van puur wiskundige masters, tot Informatica masters, maar ook van alles wat daartussen zit of eraan raakt.
Aansluitende masters
De ontdekking van nieuwe patronen en relaties en de ontwikkeling van modellen met een voorspellende kracht is kern van de wiskunde.
Vaak is er een interactie tussen fundamenteel en toegepast onderzoek. Deze veelzijdigheid komt ook naar voren in het masterprogramma Mathematical Sciences waar een breed scala aan cursussen wordt aangeboden. Studenten kunnen er voor kiezen om zich te specialiseren of om een bredere achtergrond in wiskunde te krijgen.
Toegepaste wiskunde richt zich op: Applied Analysis, Bifurcation Theory, Dynamical Systems, Econometrics, Financial Mathematics, Mathematical Biology and Numerical Analysis.
In de fundamentele wiskunde hebben we het over: Algebra, Analysis, Geometry, Stochastics, Logic and Foundations of Mathematics, and History of Mathematics.
Wiskunde in Utrecht staat voor een internationaal klimaat en excellent onderzoek.
Vooruitstrevende concepten, analysetechnieken en ontwerpmethoden vormen het fundament van moderne software- en informatiesystemen.
Software systemen kunnen een weg banen door onoverzichtelijke grote hoeveelheden informatie. Hierdoor zijn snelle en praktische oplossingen binnen handbereik voor problemen die het menselijk brein niet aankan. Zonder dit zou het op Schiphol een enorme chaos zijn, zou een supermarkt niet de juiste voorraden klaar hebben liggen en zou een ziekenhuisarts minder goed een diagnose kunnen stellen. Computing Science biedt een mix van theoretisch en praktisch onderwijs aan, van ontwerpen en (data)analyse tot plannen en besluitvorming.
Na je studie kun je alle kanten op; je kunt bijvoorbeeld je PhD (promotie) halen of aan de slag in het bedrijfsleven, zoals bij een technologisch bedrijf als Google.
Het vakgebied Kunstmatige Intelligentie ontwikkelt zich razendsnel. Een paar voorbeelden:
- spraakherkenning, bijvoorbeeld in smart phones of gezelschapsrobots, is al helemaal ingeburgerd
- virtuele karakters zoals in computer games en simulaties worden steeds beter en meer natuurgetrouw, wat leidt tot betere, interessantere en nuttigere game-ervaringen
- menselijke cognitieve functies worden verbeterd door een directe link te maken tussen hersenen en een computer
- in Californië rijden al onbemande auto's uitgerust met sensors en GPS die je naar je bestemming brengen
- IBM’s Watsonsysteem, dat de beste menselijke spelers versloeg in de populaire Amerikaanse TV quiz Jeopardy, laat zien dat grootschalige kennissystemen op basis van internet mogelijk zijn.
Het masterprogramma Artificial Intelligence biedt een unieke geïntegreerde en moderne benadering vanuit informatica, logica, cognitie, psychologie, filosofie en taalwetenschap.
In dit masterprogramma combineer je theorieën, methoden en technieken van bedrijven en organisaties met de wereld van de ICT, afgestemd op de huidige behoeften van de arbeidsmarkt.
De theoretische en praktische vakken hebben één belangrijke filosofie: als student moet je zowel technische als bedrijfskundige kennis hebben om de brug tussen ICT en organisaties te kunnen slaan. Een deel van de vakken is verplicht, verder kun je vakken kiezen uit Business Informatics of andere ICT-masterprogramma's.
Dit masterprogramma gaat over de technologische aspecten van gaming en multimedia.
Je leert over techniek voor het modelleren van (virtuele) werelden. Kennis van kunstmatige intelligentie, rekenmodellen, beeldgebruik, meerdere technologieën en simulatie van lichamelijke bewegingen vormen de basis voor goede toepassingen. Denk dan aan spellen, vluchtsimulators en brandweertrainingen.
Gaming en multimedia hebben een belangrijke plek ingenomen in onze maatschappij. De bedrijfstak is in de laatste jaren de filmindustrie voorbijgestreefd en heeft voor grote stappen in de ontwikkeling van software en hardware gezorgd.
Het leven is een van de meest complexe systemen om te bestuderen, omdat het een veelvoud van op elkaar inwerkende niveaus omvat. Voorbeelden zijn de verspreiding van zenuwpulsen langs axonen en de ingewikkelde patroonvormingsprocessen die optreden tijdens multicellulaire ontwikkeling.
Dit interdisciplinaire masterprogramma duikt diep in bioinformatische data-analyse, modellering en simulatie van biocomplexiteit. Je leert de theoretische basis en fundamentele technieken die relevant zijn voor bio-informatica en / of biocomplexiteit, en hoe deze methoden toe te passen en te herontwikkelen om complexe biologische onderzoeksvragen te beantwoorden.
Bio-informatici en biocomplexiteitswetenschappers vind je in laboratoria, zoals in het ziekenhuis om nieuwe genen te ontdekken die een bepaalde ziekte veroorzaken. Of, bij onderzoeksinstituten en bedrijven die nieuwe medicijndoelen bestuderen, ecologische modellen verkennen of gewasopbrengsten verbeteren.
Je hebt duidelijke ambities voor de Applied Data sciences
Data is overal. In de huidige maatschappij wordt het steeds belangrijker om deze data effectief en veilig te gebruiken. De nieuwe master Applied Data science geeft je de handvatten om een data science professional te worden met een uitstekend analytisch vermogen. Deze vaardigheid kun je toepassen op een breed scala maatschappelijke domeinen zoals gezondheidswetenschappen, geo wetenschap, gedragswetenschap en media studies.
Het gat tussen industrie en wetenschap te dichten; dat is het doel van dit masterprogramma.
Het is vooral interessant voor bachelorstudenten die geïnteresseerd zijn in bedrijven. De cursussen zijn zo opgesteld dat ze je helpen om je academische en wetenschappelijke kennis te ontwikkelen, terwijl je daarnaast inzicht verkrijgt in product- en procesontwikkeling. Je leert om problemen die ontstaan in het innovatieproces te identificeren en te managen. Om de stap naar de markt te maken, verdiep je je ook in financieel management, ondernemerschap, ICT-vaardigheden en milieuvraagstukken.
Afgestudeerden van dit programma zijn gekwalificeerd voor onderzoeks- en managementposities in innovatieve bedrijven, adviesbureaus of de overheid.
Alles wat van belang is bij innovatie, zoals onderzoeksmethoden, theorieën en de praktijk leer je hier.
Innovation Sciences richt zich op de door wetenschap en technologie gedreven veranderingsprocessen binnen innovatiesystemen. Je leert over technologie en toepassingen, mensen en organisaties, management en strategie en beleid maken in de breedste zin van het woord. Deze onderwerpen worden allemaal behandeld op het gebied van innovaties en het realiseren hiervan.
Afgestudeerden kunnen bij de aanpak van problemen bètawetenschap met de sociale wetenschap combineren. Dit maakt hen geschikt voor leidinggevende functies op het gebied van innovatie.
Je bent thuis in bètawetenschappen en wilt ook graag het sociale belang van dit vakgebied overbrengen aan anderen.
Er is een sterke behoefte aan professionals die het gat tussen wetenschap en het publiek kunnen dichten.
Niet alleen als je docent wilt worden, maar ook als je (wetenschaps)communicatie in brede zin interessant vindt, volg je dit programma. Stage is een belangrijk onderdeel: op een school, of bij educatieve instellingen, zoals wetenschapmusea, ziekenhuizen en universiteiten.
Promoveren
Wanneer je een masterprogramma hebt afgerond en je zeker weet dat je verder wilt als onderzoeker, kun je ervoor kiezen om te promoveren in jouw vakgebied. Een promotietraject duurt vier jaar en wordt afgesloten met een proefschrift waarmee je promoveert tot doctor (dr.). Promovendi - ook wel PhD's genoemd - leveren een belangrijke bijdrage aan het Utrechtse onderzoek.
Mogelijke beroepen
Op de arbeidsmarkt is er nu al veel vraag naar afgestudeerde academici met zowel wiskundige als informatica skills. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag als:
Na je studie kun je er voor kiezen om de kennis die je tijdens je studie verzameld hebt, over te brengen op scholieren of studenten. Dit kan op alle niveaus van het voortgezet onderwijs tot aan het wetenschappelijke onderwijs. Bij de laatste ga je ook het onderzoeksveld van de wiskunde in. Om les te geven op het voortgezet onderwijs heb je een lesbevoegdheid nodig. Een 2e-graads bevoegdheid kun je al in je bachelor halen door middel van een educatieve minor. Een 1e-graads bevoegdheid kun je binnen het twee-jarige masterprogramma Science Education and Communication krijgen of door het volgen van een 1-jarige specialisatie na je wiskundemaster.
Als financieel analist onderzoek je de financiële situatie binnen een bedrijf en economische omstandigheden in het algemeen. Je voorspelt wat de impact van veranderingen of gebeurtenissen binnen of buiten het bedrijf is, zoals bezuinigingen op het personeel of een inkrimping van de markt. Hierover adviseer je de directie.
Welke software en hardware kunnen bedrijven het beste gebruiken? Hoe zorg je ervoor dat alles op computergebied soepel verloopt? IT-adviseurs (of consultants) adviseren bedrijven of andere organisaties bij dit soort vraagstukken, waarbij problemen of verbetering van de moderne technieken van de informatietechnologie centraal staan.
Een data-analist houdt zich bezig met het analyseren van grote hoeveelheden data, afkomstig van bedrijven of andere organisaties. Dit is een functie die in veel werkgebieden voorkomt, zoals bij het maken van weervoorspellingen met behulp van data uit het verleden. Vanuit een commercieel doel zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het maken van digitale profielen van consumenten, zodat bedrijven hierop kunnen inspelen met een specifieke marketingstrategie.
Om te bepalen hoe ze het beste met het gebruik van energie om kunnen gaan hebben bedrijven vaak enkele adviseurs in dienst. Op welke manier gaat de minste hoeveelheid energie 'verloren'? Ook dit kan op een duurzame manier, soms is het misschien beter om over te stappen naar een andere vorm van energie.
Een systeemontwikkelaar bepaalt de automatisering van bedrijven. Je brengt eerst in kaart welke wensen medewerkers hebben over het te gebruiken computersysteem en vertaalt dit daarna naar concrete hardware en software. Hoe komt de computerinfrastructuur er volgens jou het beste uit te zien?
Als programmeur van artificiële intelligentie gebruik je je specialistische kennis op het gebied van informatica en game- en mediatechnologie om kunstmatige intelligentie te simuleren. Je kunt hierbij denken aan het creëren van gedrag van karakters in een computergame, zoals de bewegingen van voetbalspelers in een voetbalgame of de vechtkunsten van computergestuurde vijanden in een Role-Playing Game.
Een softwareontwikkelaar creëert computerprogramma's. Dit kan voor iedereen zijn; je kunt bijvoorbeeld voor particulieren of voor bedrijven aan de slag. Achteraf evalueer je het programma. Is het goed genoeg voor de eindgebruiker? Welke verbeteringen moeten nog worden aangebracht?
Als game engine-programmeur sta je aan de basis van een computergame. Een engine (motor) is de kern van de game, deze zorgt ervoor dat onder andere de fysica (natuurkundige wetten) en grafische onderdelen goed worden gesimuleerd. De ontwikkeling van alle games begint dus altijd met de ontwikkeling of keuze voor een engine.
Als promovendus/promotieonderzoeker voer je na je studie, onder begeleiding van een hoogleraar, een onderzoek uit op jouw vakgebied. Je kijkt dan bijvoorbeeld naar de manier waarop bedrijven met informatie en technologie omgaan en hoe dit verbeterd kan worden. Denk aan het analyseren van de manier waarop grote softwarebedrijven op een efficiënte manier kunnen voldoen aan vele verschillende klantwensen. Je sluit je promotieonderzoek af met het schrijven en verdedigen van een proefschrift. Je behaalt hiermee een doctorstitel, afgekort met dr.