Promotieonderzoek naar vertrouwen van mensen in onzekere situaties

tot

In talrijke situaties in onze samenleving speelt vertrouwen een belangrijke rol. In veel gevallen wordt vertrouwen gehandhaafd door rechtsordelijke instituties of persoonlijke relaties. In sommige situaties is het echter niet mogelijk om gebruik te maken van dit soort instituties of relaties. In haar proefschrift bestudeert Ana Macanovic hoe mensen bepalen wie er te vertrouwen is in dit soort onzekere situaties.

Allereerst laat Macanovic zien dat sociale groepen die met grote waarschijnlijkheid een onbetrouwbare ander tegenkomen, sociale normen ontwikkelen die helpen met het vaststellen van iemands betrouwbaarheid. Een voorbeeld van een situatie waarin vertrouwensproblemen voorkomen, en die Macanovic uitgebreid bestudeert in haar proefschrift, zijn online marktplaatsen waarbij illegale goederen worden verhandeld. Ondanks deze vertrouwensproblemen, laat de promovendus zien hoe mensen technologie en sociale interacties gebruiken om te bepalen wie te vertrouwen is.

Ook toont Macanovic aan dat morele normen van kopers hierin een doorslaggevende rol spelen en een belangrijke factor zijn voor het goed functioneren van deze online marktplaatsen. Macanovic: “Voor mijn onderzoek maakte ik gebruik van geavanceerde automatische tekstanalysemethoden om te begrijpen hoe mensen hun betrouwbaarheid communiceren in een online setting. Daarnaast bestudeerde ik verschillende tekstanalysemethoden en laat ik zien welke methoden het best passen bij diverse sociaal wetenschappelijke taken.”

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd