Promotie: Saving electricity for a green energy system in China. The pivotal role of industrial energy efficiency to phase out coal, improve air quality and mitigate climate change

tot

Overstappen naar een duurzame industrie en het spenen van elektriciteitsvoorziening met steenkool zijn van cruciaal belang om de luchtvervuiling en klimaatverandering te verminderen. Dit geldt met name voor China, dat wereldwijd de grootste fabrikant is en sterk afhankelijk is van kolengestookte elektriciteit.

Drie belangrijke kennislacunes zijn relevant in dit proefschrift: 1) hoeveel elektriciteit kan worden bespaard in de Chinese industrieën; 2) wat is de potentiële impact van industriële elektriciteitsbesparingen op de evolutie van elektriciteitsvoorzieningssystemen tussen verschillende elektriciteitsnetten; en 3) wat is de relatie tussen elektriciteitsverbruik, investeringen in energie-efficiëntie, uitstoot van broeikasgassen en luchtverontreiniging, op verschillende ruimtelijke schaalniveaus.

Gezien de geïdentificeerde lacunes in de kennis, is het doel van dit proefschrift om een ​​diepgaande analyse uit te voeren van het potentieel voor elektriciteitsbesparing en de kosten-baten van emissiereductie als gevolg van het opschalen van energie-efficiëntie in industrieën. Ons onderzoek richt zich op verbeteringen van de industriële elektrische efficiëntie in China, waar de elektriciteitsvoorziening sterk afhankelijk is van een vloot van kolencentrales en voor meerdere uitdagingen staat voor een duurzame toekomst. Ons onderzoek toont aan dat het verbeteren van de energie-efficiëntie in de industrie kan helpen bij het hervormen van elektriciteitssystemen om de opwarming van de aarde en luchtvervuiling kosteneffectief te bestrijden, niet alleen in China, maar ook voor de landen waar het elektriciteitsverbruik eveneens wordt gedomineerd door de industrie en sterk afhankelijk is van elektriciteit uit steenkool, zoals India, Duitsland, Polen, Nederland en Zuid-Afrika.

We suggereren dat nationale beleidsmakers die ernaar streven om luchtverontreinigende stoffen en koolstofemissies mede te beheersen door de afhankelijkheid van steenkoolintensieve elektriciteit te verminderen, het belang moeten erkennen van gelijktijdige inspanningen om de efficiëntie van het elektriciteitsgebruik aan de vraagzijde te verbeteren.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd