Promotie: Psychotropic medication use in the Armed Forces: prescription patterns and treatment after trauma

tot

Samenvatting

Welke trends zijn er in het gebruik van psychofarmaca bij Nederlandse militairen? Deze vraag staat centraal in dit proefschrift waarin de kenmerken van psychofarmaca gebruik binnen de Nederlandse krijgsmacht en bij een cohort na opname op een intensive care geëvalueerd worden. Ook werd de behandeling met psychofarmaca van uitzending-gerelateerd trauma bij Nederlandse veteranen onderzocht.
Militairen hebben in de uitoefening van hun functie en in het bijzonder de blootstelling aan potentiële traumatische gebeurtenissen tijdens uitzending een verhoogd risico op het ontwikkelen van psychische problemen zoals een posttraumatische stressstoornis (PTSS). De behandeling van deze problemen bestaat uit psychotherapie en psychofarmaca gebruik (zoals benzodiazepines, antidepressiva, antipsychotica, anti-epileptica en psychostimulantia). Zowel de psychische problemen als de gebruikte psychofarmaca maken een militair verminderd inzetbaar.
Binnen de krijgsmacht is het psychofarmaca gebruik over een periode van 10 jaar sterk toegenomen. Het is verdrievoudigd bij militairen na uitzending. Ondanks deze toename gebruikten Nederlandse militairen significant minder psychofarmaca dan de Nederlandse bevolking. Verder valt op dat antidepressiva, die een belangrijk deel uitmaken van de psychofarmaca, vaak slechts kort worden gebruikt. Dit verhoogt het risico op onvoldoende behandelresultaat  en terugval in de loop van de tijd.
De behandeling van veteranen met PTSS is niet altijd eenvoudig. Psychofarmaca lijken een positief, maar bescheiden, effect te hebben op het behandelresultaat bij veteranen met PTSS die ook psychotherapie krijgen. Innovatief hierin is het gebruik van medicinale cannabis. Veteranen met PTSS vermelden belangrijke therapeutische effecten, waaronder een betere slaapkwaliteit. Echter, stigma blijkt een belangrijke rol te spelen bij de overweging om te starten.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw, Domplein 29 te Utrecht & online (link)
Promovendus