Promotie: New Science Institutions for Global Sustainability

tot

Sandra van der Hel kijkt voor haar promotie naar de manier waarop deze principes geïnstitutionaliseerd worden in wetenschappelijke organisaties en netwerken en ga ik in op de implicaties voor de relatie tussen wetenschap en politiek. Er zijn momenteel problemen zoals klimaatverandering en de afname van de wereldwijde biodiversiteit, die ongekende uitdagingen vormen voor zowel wetenschap als politiek. Duurzaamheidsproblematiek is complex, urgent en betwist. In reactie op deze uitdagingen richten wetenschappers zich steeds vaker tot nieuwe vormen van wetenschap. Hierbij staan principes van interdisciplinariteit, coproductie, inclusiviteit en oplossingsgerichtheid centraal.

Voor de promotie wordt de institutionalisering van deze principes in het internationale wetenschappelijke netwerk Future Earth: research for global sustainability bestudeerd. Dit netwerk, opgericht in 2012, heeft de ambitie om door middel van nieuwe vormen van wetenschap een bijdrage te leveren aan duurzaamheidstransformaties. Interdisciplinariteit, coproductie, inclusiviteit en oplossingsgerichtheid vormen belangrijke grondgedachten voor Future Earth. Deze principes worden echter nagestreefd ter ondersteuning van uiteenlopende doelen, wat leidt tot spanningen. Specifiek speelt er een spanning tussen de ambitie van een meer actieve en sturende rol voor de wetenschap in duurzaamheidstransformaties, en geïnstitutionaliseerde grenzen tussen wetenschap en politiek.
Ook wordt er betoogd dat een strikte scheiding tussen wetenschap en politiek bij transformaties naar duurzaamheid niet alleen onmogelijk maar ook ongewenst is. Duurzaamheidstransformaties gaan over normatieve visies en politieke keuzes. Deze aspecten zijn onlosmakelijk verbonden met de wetenschappelijke kennis die transformaties informeert en ondersteunt. Om een antwoord te geven op complexe, urgente en betwiste duurzaamheidsvraagstukken is het dus noodzakelijk om het diepgewortelde idee van een strikte scheiding tussen wetenschap en politiek los te laten.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht & online (link)
Promovendus