Promotie: Kwaliteitsregulering: het recht op kwaliteit van de gezondheidszorg in Aruba

tot
Academiegebouw

Jayburtt Dijkhoff (Rechtsgeleerdheid) verdedigt zijn proefschrift aan de Universiteit Utrecht op 20 april 2021. De titel van zijn proefschrift luidt: Kwaliteitsregulering: het recht op kwaliteit van de gezondheidszorg in Aruba.

Samenvatting

Dit onderzoek is gericht op de vraag of Aruba voldoet aan zijn wettelijke verplichting tot het garanderen van de kwaliteit van de gezondheidszorg en zo nee, welke voorstellen gedaan kunnen worden om dit te verbeteren. De Arubaanse wetgeving is in dit onderzoek aan de hand van een vijf-stappen-schema vergeleken met de Nederlandse wetgeving, waarbij de volgende vijf stappen in de Nederlandse kwaliteitsregulering zijn geanalyseerd: de kwaliteit van de opleiding, het medisch tuchtrecht, de professionele standaard, de institutionele kwaliteit en de gereguleerde kwaliteitsconcurrentie.

Het resultaat van die vergelijking is niet gunstig. De Arubaanse kwaliteitsregulering is onvoldoende uitgewerkt. In de praktijk blijkt die op het niveau van wetgeving tekortkomingen te bevatten, omdat de wetgeving achterhaald is, of niet volledig is ingevoerd. De wetgeving vertoont bovendien weinig samenhang. Een nieuw systeem is noodzakelijk om een betere onderlinge afstemming en werking van de kwaliteitswetten in de praktijk te bewerkstelligen. Een goed functionerende zelfregulering zoals Nederland die kent, ontbreekt op Aruba. Ook dit belemmert de werking van kwaliteitsregulering op Aruba.

Op basis van dit onderzoek zijn voorstellen gedaan om de situatie te verbeteren. Het gaat met name om een verandering van het systeem en wetswijziging op onderdelen, zodat bijvoorbeeld in geval van overlijden een adequaat en onpartijdig onderzoek naar de doodsoorzaak plaatsvindt. De behandelend arts moet niet degene zijn die de lijkschouwing uitvoert. In het algemeen dient de wettelijke kwaliteitsregulering coherent te zijn, op basis van een samenhangende visie op de kwaliteit van de gezondheidszorg.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Online (link)
Promovendus