Promotie: Innovation, institutions and institutional innovation. Studies on diffusion and gatekeeping

tot

Het proefschrift bestudeert institutionele innovatie, dat is innovatie die niet per se technologisch van aard is, maar die nieuwe manieren creëert om technologische aspecten te combineren met de sociale omgeving. Het eerste deel van dit proefschrift bestudeert de wereldwijde en nationale verspreiding van institutionele innovaties, en specifiek hoe deze verspreiding wordt beïnvloed door lokale instituties (bijv. regelgeving, normen en gewoonten). Het proefschrift kijkt naar cases van de platformdienst Uber en coöperaties voor hernieuwbare energie, om te laten zien hoe verschillende actoren die op verschillende geografische niveaus opereren (bijvoorbeeld wereldwijd reizende klanten of lokaal actieve organisaties) een invloed hebben op lokale institutionele omgevingen die de verspreiding van deze institutionele innovaties mogelijk maken. Het tweede deel van het proefschrift bestudeert de rol van gatekeepers, als intermediair tussen producenten en consumenten, in het introduceren van institutionele innovaties. Het proefschrift bestudeert voornamelijk hoe gatekeepers institutionele innovaties introduceren in de manier waarop ze selecties maken. Door cases van wetenschappelijke tijdschriften en surfmuziek te bestuderen, laat het proefschrift zien hoe nieuwe soorten selectieprocessen worden geïntroduceerd door nieuw type gatekeepers en hoe selectieprocessen binnen bepaalde markten in de loop van de tijd veranderen.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd