Promotie: Dimensions of Spatial Knowledge Diffusion Technology, Network and Regional Context

tot

De promotie van Marcel Bednarz is gefocust op ruimtelijke kennis. Wetenschappelijk onderzoek in de economische geografie toont aan dat hoge frequenties van ideeën of innovaties in een bepaalde regio een hoeksteen van economisch rijke regio’s is. Nieuwe ideeën kunnen in situaties optreden waarin mensen gedachten uitwisselen, delen en opnieuw combineren. De nieuwe, gecombineerde kennis kan dan gebruikt worden om nieuwe technologieën te creëren of bedrijven op te bouwen. Bijvoorbeeld, de uitvinding van het automobiel heeft door locaties voor productie en onderzoek een globale industrie in een bepaalde regio opgebouwd en daardoor miljoen mensen werk gegeven. Maar wat zijn de reden ervoor dat sommige regio’s nieuwe kennis kunnen adopteren en andere niet? Wat zijn de patronen achter kennis verspreiding en hoe worden regio’s ruimtelijk beïnvloed?

Om de antwoorden op deze vragen te geven, heeft dit proefschrift drie dimensies van ruimtelijke kennis verspreiding onderzocht: namelijk technologieën, netwerken en regionale contexten. In vier hoofdstukken worden de empirische gegevens met deze dimensie in verbinding gebracht en kwantitatief onderzocht. Daardoor worden nieuwe inzichten in de rol van technologische complexiteit, netwerken tussen bedrijven zoals regionale netwerken getrokken en de rol van vraag op de verspreiding van technologieën en industrieën onderzocht door historische gegevens te bekijken. Tenslotte wordt de wetenschappelijke bijdrage gebruikt om implicaties voor politieke besluitgevers te geven en daardoor te helpen sociaal wenselijke processen aan te zetten.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht & online (link)
Promovendus
M. Bednarz
Proefschrift
Dimensions of Spatial Knowledge Diffusion Technology, Network and Regional Context
Promotor(es)
prof. dr. R.A. Boschma
prof. dr. T. Broekel
Co-promotor(es)
dr. A. Ascani