Promotie: Building a continuum - Competence development from student to medical specialist

tot

Samenvatting

Dit proefschrift draagt bij aan het ontstaan van een opleidingscontinuüm van student tot medisch specialist en vergroot het begrip van manieren om zo’n continuüm mee te bouwen, zoals competentiegericht opleiden en toevertrouwbare beroepsactiviteiten (zogenaamde entrustable professional activities).
Het proefschrift beschrijft een keuzetraject voor het laatste jaar van de studie geneeskunde om de competentieontwikkeling en de voorbereiding om te werken als dokter in de acute zorg te verbeteren. Deze schakeljaar-variant levert afstudeerders af, die hogere prestatietest scores hebben en die meer lijken op een dokter met zes maanden acute klinische ervaring, dan andere afstudeerders. Dit suggereert een betere voorbereiding voor werk in de acute zorg. 
Alhoewel de implementatie vollediger had gekund met meer oefenmogelijkheden voor studenten, bepaalden het deel uitmaken van een leergemeenschap en hun proactieve houding bepaalden het relatieve succes van deze innovatie. Een simulatie van spoedgevallen, die het afstudeer-niveau  overstegen, voorafgaand aan het laatste jaar, maakte studenten vastberaden om te leren.
Het proefschrift richt zich vervolgens op de specialistenopleiding tot anesthesioloog en vindt behoorlijke variatie in Europese benaderingen van toetsing en diplomering. De huidige systemen bieden niet altijd een stevige basis om tot diplomering te besluiten, hetgeen betekent dat artsen in opleiding tot specialist kunnen afstuderen zonder volledig competent te zijn.
Een opleidingscontinuüm wordt geschetst, waarin afstudeerders goed voorbereid zijn op werk en opleiding in het veld van hun voorkeur, zodat ze specialisten worden die een leven lang leren en voldoen aan de vereisten om veilige en kwalitatief goede zorg te leveren. Entrustable professional activities zijn daarvoor veelbelovende bouwstenen.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Locatie
Digitaal (link)
Promovendus
drs. G. Jonker
Proefschrift
Building a continuum - Competence development from student to medical specialist
Promotor(es)
prof. dr. T.J. ten Cate
prof. dr. R.G. Hoff