Promotie: Adolescenten en hun veelomvattende interesses

tot

Promovenda Esther Slot laat in haar onderzoek zien dat adolescenten van 13 tot 16 jaar oud gelijktijdig meerdere interesses hebben, zowel in relatie tot hun toekomst als in het dagelijks leven.

Adolescenten ervaren hun meerdere interesses bovendien in parallelle contexten (thuis, op school of met vrienden) en zijn in staat om verbindingen te leggen tussen deze werelden. Slot laat bovendien zien dat adolescenten niet alleen geïnteresseerd zijn in meer prototypische bezigheden zoals hobby’s of media, maar dat ook school deel uitmaakt van hun interesse-ervaringen.

Slot heeft voor haar promotieonderzoek voor het eerst op grote schaal gekeken naar de ‘real-time’ interesse-ervaringen van adolescenten in hun dagelijks leven. Uitgebreide analyse van hun interesse-ervaringen over de tijd laat zien dat ervaringen van moment tot moment kunnen verschillen, omdat iedere situatie en iemands interpretatie hiervan uniek is. Ook lijken interesses karakteristiek voor een persoon te zijn. Ieder individu ontwikkelt immers een unieke identiteit tijdens de adolescentie. Interesse-ontwikkeling hangt af van verschillende processen die te maken hebben met de persoon, diens interesses en de contexten van het dagelijks leven. Dit maakt het voorspellen daarvan erg moeilijk.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd
Academiegebouw & online (link)
Promovendus
Esther Slot
Proefschrift
Characterizing adolescents' interest in and out of school: understanding multiplicity and dynamics in persons, objects and contexts.
Promotor(es)
prof. dr. S.F. Akkerman, prof. dr. T. Wubbels
Co-promotor(es)
dr. L.H. Bronkhorst
Entree
Gratis, maar let op:

Een beperkt gezelschap kan aanwezig zijn.

Full text via Utrecht University Repository