Lunchlezing Marieke Schuurmans: HELP! Van falen kun je leren

tot
Logo De Nieuwe Utrechtse School

Op 14 mei organiseert De Nieuwe Utrechtse School een lunchlezing van Marieke Schuurmans, getiteld ‘HELP! Van falen kun je leren’.

Mislukking?

Onderzoek doen naar interventies in de dagelijkse zorgpraktijk is niet eenvoudig. Marieke Schuurmans ondervond dit aan den lijve na een afwijzing voor een subsidieaanvraag over Ouderenzorg. Ze liet zich echter niet uit het veld slaan en wist financiering te verkrijgen bij het ZonMW Doelmatigheidsprogramma, wat de kracht van haar voorstel alleen maar onderstreepte. Dit programma stelt hogere eisen aan methodologie dan het fonds waar ze oorspronkelijk had aangeklopt.

Haar onderzoeksvoorstel focuste op het evalueren van het Hospital Elder Life Program (HELP), een zorginterventie gericht op het voorkomen van delirium bij oudere ziekenhuispatiënten. Drie ziekenhuizen deden mee aan de studie, waarbij vrijwilligers werden geworven en getraind om samen te werken met verpleegkundigen.

Ondanks de veelbelovende opzet en de inzet van alle betrokkenen, viel de stepped-wedge trial tegen. Er konden geen definitieve conclusies worden getrokken over de (kosten)effectiviteit van de interventie. Na de stress en teleurstelling wist Marieke met het team een gedegen analyse te maken van wat er mis was gegaan. Op grond van deze mislukking schreven ze een paper die in Trials gepubliceerd werd en daarmee een weg vond naar andere onderzoekers. Omdat sommige praktijken zo positief waren over de interventie gingen ze door ook na de geflopte trial.

Begindatum en -tijd
Einddatum en -tijd