Universiteiten en ministeries werken samen in challenge based onderwijs

Help! De mobiele satellietkeukens voor soldaten zijn verouderd. Hoe zorgen we dat uitgezonden militairen straks toch smakelijke en voedzame maaltijden eten? Deze vraag komt van het Ministerie van Defensie en is gericht aan studenten van de universiteiten in Utrecht, Eindhoven en Wageningen. Een soep kokende robot, maaltijden uit een 3D-printer of een rijdende moestuin? Wat eruit rolt, is nog afwachten, maar de studenten nemen de uitdaging van het ministerie aan en starten begin 2020 met de challenge Food for Health and Safety.

Kick off meeting met de alliantie UU, UMC Utrecht, TUe en WUR bij Defensie

“Studenten die met een concrete vraag uit de praktijk aan de slag gaan, stoppen er vaak meer tijd in, omdat ze écht een oplossing willen vinden. Deze challenge based manier van werken versterkt ook de onderwijskwaliteit,” verwacht Jan Haarhuis, verantwoordelijk voor het Utrechtse onderwijsinnovatieprogramma Educate-it. “We gaan deze onderwijsvorm zeker ook onderzoeken. De Universiteit Utrecht is namelijk niet alleen sterk in onderwijs, maar ook in onderzoek naar onderwijs.”

Expertises die elkaar versterken

De verschillende universiteiten brengen in interdisciplinaire teams kennis en expertise in vanuit een palet aan vakgebieden, met focus op energie, voeding, gezondheid en de circulaire samenleving. “Dat brengt alle aspecten bij elkaar die je nodig hebt in dit dossier,” zegt Frits van Dooren, commandant van het Opleidings- en Trainingscommando van de Koninklijke Landmacht. “Toen de vraag kwam om de mobiele keukens te vervangen, was het logisch om met de producent van de oude keuken om tafel te gaan zitten. Maar wij dachten: laten we met studenten kijken of je vanuit andere invalshoeken een innovatief voedingsconcept kunt realiseren. Ik geloof echt dat we elkaar kunnen versterken.”

Jan Haarhuis deelt die overtuiging. “De kracht van de alliantie zit in het samenbrengen van staf en studenten die gebruikmaken van hun theoretische - (inquiry based - Universiteit Utrecht (UU)) én oplossingsgerichte (design based – Eindhoven University of Technology (TU/e)) grondhouding. Én de bijzondere expertise in agrotechnologie en voedingswetenschappen (Wageningen University & Research (WUR).”

Ik geloof echt dat we elkaar kunnen versterken.

Generaal Frits van Dooren, ministerie van Defensie
Kick off meeting met de alliantie UU, UMCU, TUe en WUR bij Defensie

Voor iedereen een uitdaging

De samenwerking tussen UU, het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMCU), WUR, TU/e en de ministeries van Defensie en Economische Zaken en Klimaat is niet alleen voor studenten een uitdaging, volgens Haarhuis. “Ook voor ons wordt dit een challenge en een goede casus. Want drie universiteiten, twee ministeries en het UMCU; dat vraagt om gedegen samenwerking.”

De partijen werden bij elkaar gebracht vanuit het programma ‘Verzilver Je Talent’ van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Programmamanager Ineke Lemmer: “Onze slogan is ‘Meer studenten aan de slag met innovaties’. Het programma brengt studenten, docenten en ondernemers bij elkaar. De interdisciplinair samengestelde teams van studenten experimenteren al samenwerkend om tot oplossingen te komen voor maatschappelijke vraagstukken. De concepten die studenten bedenken moeten duurzaam, sociaal, innovatief en inkoopbaar zijn. Met andere woorden: het MKB moet kunnen leveren wat defensie vraagt.”

Studenten vinden challenge based onderwijs uitdagend en het werkt motiverend.

Kick off meeting met de alliantie UU, UMCU, TUe en WUR bij Defensie

En - last but not least - wat vinden studenten zelf van deze onderwijsvorm? Bart Koppelmans is student en ook als begeleider en coach betrokken bij het challenge based onderwijs in Eindhoven. Tijdens de kick-off bijeenkomst in september vertelt hij: “Voor mij is het een leukere manier om meer en breder te leren. Het zorgt ervoor dat studenten zichzelf op nieuwe gebieden kunnen ontwikkelen en leren hoe de echte wereld in elkaar zit. Door ze vroeg te betrekken bij dit soort uitdagingen, werpen studenten een frisse blik op belangrijke maatschappelijke problemen.”