"Prachtige dag om te laten zien dat de professor ook maar een mens is"

Meet the Professor 2019

Op 27 maart, voor het vierde jaar op rij, fietsten ruim 140 hoogleraren van alle faculteiten naar basisscholen in Utrecht om te vertellen over hun onderzoek en de universiteit. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 mochten ‘hun’ professor een uur lang de toga van het lijf vragen, en dat bleek voor sommigen leuker dan vooraf gedacht: "Ik dacht dat het saai zou zijn, maar ineens was het alweer tijd voor de professor om te gaan. Het was superleuk en ik heb heel veel geleerd over strafrecht”, aldus een leerling van de Da Costaschool in Hoograven.

Groepsfoto Meet the Professor
Fotograaf: Lize Kraan

Rollen omgedraaid

Voorafgaand aan het bezoek was in het Academiegebouw een opening voor de deelnemende hoogleraren. Groep 7/8 van basisschool De JazzSingel was eregast. Voor even werden de rollen omgedraaid; de leerlingen mochten door middel van een quiz testen hoeveel de hoogleraren (nog) wisten van het basisonderwijs. Hoeveel minuten wordt er bijvoorbeeld gerekend per week? (wel 300!) En mogen leerlingen hun mobiele telefoon mee naar buiten tijdens de pauze? (‘helaas’ niet…).

Heel gewone meneren en mevrouwen

Na de opening stapten de hoogleraren – sommige ín toga - op de fiets naar ruim 3300 leerlingen in alle hoeken van Utrecht. Eenmaal aangekomen werden de meesten verwelkomd door enthousiaste kinderen en leerkrachten met heel veel vragen. De leerlingen van Daltonschool Rijnsweerd ontdekten dat hoogleraren helemaal niet zoveel verschillen van kinderen, vertelt hun leerkracht: “Het is fantastisch dat leerlingen zien dat ook professoren moeten doorzetten, geduld moeten hebben, vele uren moeten werken en tegenslagen moeten overwinnen, om uiteindelijk kleine stapjes te zetten om iets te ontdekken!”

Voor een aantal leerlingen was het best een verrassing dat hoogleraren ook maar gewone mensen zijn. De leerkracht van Patioschool De Kleine Prins: “Het is voor kinderen heel goed om een 'kijkje te nemen' in de wereld van de wetenschap en hun horizon zo te verbreden. De ontmoeting met een professor (die toch een heel gewone meneer of mevrouw blijkt) is leuk en leerzaam.” Prof. dr. Marianna Tryfonidou blikt terug: “De leerlingen waren verbaasd dat ik niet kaal was of grijze haren had, en wilden maar al te graag vragen stellen. Het was een prachtige dag om te laten zien dat de professor ook maar een mens is. Omdat er zoveel vragen waren, hebben we het ‘Harry Potter Sorteerhoed-principe' toegepast: mijn baret ging de klas rond en elk kind dat ‘m ophad, mocht een vraag stellen.”

Meet the Professor 2019

Allereerste lustrum

Kortom; het was een fantastische dag, op naar volgend jaar! Dat wordt een bijzondere editie: op woensdag 25 maart 2020 viert Meet the Professor haar allereerste lustrum.

In de media

Meet the Professor stond volop in de schijnwerpers! Bekijk, lees en luister hier interviews met hoogleraren en de organisatie terug. Op de website vind je ook meer informatie over Meet the Professor en terugblikken op eerdere edities.