Postdocs & Public Engagement: de start van een ontwikkeljaar

De deelnemers zijn bezig met een creatieve oefening om nieuwe publieksactiviteiten te bedenken
De deelnemers deden onder meer een creatieve oefening om nieuwe publieksactiviteiten te bedenken

Hoe zet je een goede publieksactiviteit op? En wat is dat, een goede publieksactiviteit? En waarom zou je dat eigenlijk willen? Dat waren een paar van de vragen waar een gloednieuw klasje van tien postdocs mee aan het werk ging tijdens de startsessie van de Public Engagement Academy for Postdocs op 28 november.

Het programma is in het leven geroepen door de decaan van de faculteit Bètawetenschappen als onderdeel van een breder initiatief om ontwikkeling op het gebied van public engagement aan de faculteit te stimuleren. Het programma duurt een jaar en de deelnemers leren er een goede basis om op voort te bouwen: onderwerpen als populair-wetenschappelijk schrijven, dialoogtraining, impact meten en podcast/videomaken komen voorbij. Daarnaast krijgen de deelnemers hulp en begeleiding bij het ontwikkelen van een eigen publieksactiviteit.

Beter communiceren

Een van de deelnemers aan het programma is theoretisch natuurkundige Antonio Ferreiro de Aguiar. “Ik heb besloten om met deze Academy mee te doen omdat ik graag beter wil worden in het creëren van goede public engagement-projecten. Omdat ik werk aan heel abstracte en theoretische concepten over zwaartekracht, kwantum en kosmologie, vind ik het interessant om te kijken hoe we deze onderwerpen zo kunnen conceptualiseren dat we er beter over kunnen communiceren met mensen buiten het vakgebied.”

Deelnemers aan het werk bij de startsessie

Tijdens de startsessie kregen de deelnemers een crash course wetenschapscommunicatie. Daarnaast discussieerden ze met hoogleraar Oceanografie en Public Engagement Erik van Sebille en met elkaar wat effectieve wetenschapscommunicatie is, hoe we dat voor elkaar kunnen krijgen, en wat daar voor nodig is. In groepsverband gingen ze aan de slag met de uitdagingen en beperkingen waar je tegenaan loopt als je een publieksactiviteit wil ontwikkelen.

De deelnemers maakten ook een begin met hun eigen plan voor een public engagement-activiteit, dat ze in de loop van het jaar verder uitwerken. “Mijn plan is om basisschoolkinderen hun eigen kleine experimenten te laten doen met het kweken van zaden”, vertelt Monique de Jager, postdoc-onderzoeker in Quantitative Biodiversity Dynamics en een van de deelnemers aan het programma. “Ik zou het geweldig vinden als ze door deze activiteit meer waardering krijgen voor de natuur (en de wetenschap), en iets leren over de intrinsieke waarde van leven.”