Nieuw platform ontwikkelt innovatieve oplossingen voor een gezonde stedelijke leefomgeving

Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven van start gegaan

Hoe maak je een stedelijke omgeving leefbaar en gezond? En hoe combineer je daarbij data en kennis van publieke organisaties met de innovatieve ondernemerskracht van bedrijven, en de ervaringen en gedragingen van inwoners? Zeker tijdens en na de corona-pandemie spelen deze vragen volop. Op 14 mei 2020 vond de aftrap plaats van een nieuw publiek-privaat platform met de naam Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven. Daarin gaat de Universiteit Utrecht met andere organisaties én inwoners concrete en praktische oplossingen ontwikkelen met impact op gezond stedelijk leven. Voorbeelden daarvan zijn de projecten Snuffelfiets en Gebiedsontwikkeling Cartesiusdriehoek.

De Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven is een onafhankelijk en open platform van publieke en private organisaties. De hub werkt samen met inwoners aan oplossingen voor een gezonde stedelijke leefomgeving. De organisaties binnen de hub ontwikkelen wetenschappelijk onderbouwde, datagedreven concepten en maatregelen: evidence based producten en diensten die een positief effect hebben op de gezondheid van iedereen die woont, werkt of recreëert in een stedelijke omgeving. Nu en in de toekomst.

Eerste webinar uit een reeks

Door de maatregelen tegen het nieuwe corona-virus was het een virtuele aftrap, tijdens een goedbezocht webinar. Zo’n 180 deelnemers zagen hoe Erik Gerritsen (Secretaris Generaal van het ministerie van VWS) zijn enthousiasme over het initiatief onder woorden bracht in een videoboodschap. De initiatiefnemers gaven achtergrondinformatie over het samenwerkingsverband en keken vooruit naar de rest van de reeks van webinars. Die zullen inzicht gaan geven in projecten en mogelijkheden voor samenwerking. Veel deelnemers deelden al spontaan hun ideeën in de chatruimte en wisselden gegevens uit.

Je kunt het webinar van 14 mei, net als de andere webinars uit de serie, terugkijken op de website van de Data- en Kennishub Gezond Stedelijk Leven. Daar kun je je ook aanmelden voor toekomstige webinars.

Groeiend platform

De Universiteit Utrecht, het RIVM en Economic Board Utrecht zijn de initiatiefnemers van dit platform. Intussen hebben zich verschillende partners aangesloten waaronder Provincie Utrecht, Gemeente Amersfoort, Future City Foundation en architectenbureau Mecanoo. Ook andere publieke en private organisaties in Nederland kunnen zich aansluiten en/of gebruik maken van de data en kennis binnen het platform. Kijk op de website voor de mogelijkheden.