Business in Beeld #6: IDfuse

IDfuse

Het ondernemerschap zat er bij alumni Tijmen Altena en Paul Tuinenburg (beiden BSc natuurwetenschappen, 2010; MSc Science & Innovation Management, 2012) al vroeg in. Al tijdens hun bachelor richtten ze met een groep medestudenten hun eerste bedrijf Shift Innovatie op. Bij hun afstuderen keken beide mannen elkaar aan en besloten ze een nieuw bedrijf op te richten. Vol ambities en grootste plannen wilden ze het midden- en kleinbedrijf (mkb) innoveren, maar daar zat het mkb niet echt op te wachten. Via hun contacten tijdens hun studie op het Utrecht Science Park rolden ze de wereld van valorisatie in. Met hun bedrijf IDfuse ondersteunen ze wetenschappers en organisaties om wetenschappelijke kennis te delen.

Als ondernemer heb je volledige vrijheid en mag je je eigen plan trekken

“Op het moment dat we ons bedrijf startten veranderde er veel in de beleidscontext in Nederland. Met name hoe de subsidieaanvragen bij de Vernieuwingsimpuls - het grootse wetenschappelijke financieringsinstrument in Nederland - werden beoordeeld.” Kennisbenutting werd een verplicht onderdeel in de beoordeling van de aanvraag. “Daarmee werd er een vraag gecreëerd naar ondersteuning voor onderzoekers.” Die ondersteuning boden de mannen door trainingen en advies te geven.

Kennisbenutting

Inmiddels hebben ze bij alle universiteiten projecten lopen of hebben ze projecten gedaan en richten ze zich nu meer op het ontwikkelen van software voor hun product Impacter. Dit product helpt onderzoekers de mogelijkheden voor kennisbenutting specifieker te formuleren, waardoor de kans dat hun subsidieaanvraag gehonoreerd wordt toeneemt.

Pas op de plaats

Wat maakt het zo leuk om je eigen onderneming te hebben? Tijmen: “Bouwen aan je eigen stukje van de wereld. En daarmee hoop je de wereld mooier en beter te maken. Je hebt volledige vrijheid en je mag je eigen plan trekken. Dus als je iets anders wil doen, kan je iets anders gaan doen.” Die vrijheid is mooi, maar hij ligt er ook wel eens van wakker. “Op dit moment zorgt corona ervoor dat de vraag vanuit de universiteiten stil ligt. Deadlines voor aanvragen worden uitgesteld en investeringen komen op de lange baan terecht.” Andere taken hebben nu voorrang: het team maakt een pas op de plaats, zodat de onderzoekers zich kunnen richten op het digitaliseren van het onderwijs.

“De crisis maakt duidelijk hoe belangrijk wetenschap is. De maatschappij lijkt steeds meer de waarde van wetenschappelijke kennis in te zien.” Dat biedt kansen voor IDfuse. Nu brengen ze de wetenschapper dichter bij de maatschappij, maar in de toekomst hopen ze dit ook andersom te faciliteren. Een eerste stap hierin is het zoekplatform ScienceFinder, dat de Nederlandse wetenschap beter doorzoekbaar maakt. Zodat wetenschappelijke kennis haar weg naar toepassing vindt.

“We hopen om meer Europese universiteiten aan te kunnen sluiten, en daarmee een wezenlijke bijdrage te leveren aan de interface tussen onderzoek en maatschappij.”

Nieuwsgierig naar IDfuse? Bezoek de website of neem contact op met Tijmen.