Business in Beeld #1: Het Muzieklokaal

Sanne en Talitha voor klassieke-muziekcafe Het Muzieklokaal

In de nieuwe rubriek Business in Beeld komen alumni met een eigen onderneming aan het woord. Hoe is het om je eigen bedrijf te starten? Heb je iets aan je opleiding aan de Universiteit Utrecht? En welke oplossingen verzin je om de coronacrisis door te komen? In deze editie: Het Muzieklokaal.

Horecagelegenheden mogen sinds 1 juni voorzichtig weer open na een lange tijd gedwongen sluiting in verband met de coronacrisis. Dit geldt ook voor het Muzieklokaal, het Utrechtse café met klassieke muziek van twee alumni van de Universiteit Utrecht: Sanne van Buuren (Algemene Sociale Wetenschappen, 2006; MSc Social Policy and Social Interventions, 2007) en Talitha Verheij (MA Literatuurwetenschap, 2007).

Crowdfunding

Sanne werkte tijdens haar studie al in de horeca, Talitha heeft als pianiste een passie voor muziek. Zo ontstond het idee voor een café met klassieke muziek. Met behulp van crowdfunding kon dit idee in 2015 worden gerealiseerd. Volgens Sanne kwam haar opleiding Algemene Sociale Wetenschappen aan de UU indirect goed van pas. “Het runnen van een horecazaak is intellectueel gezien niet heel complex, dus inhoudelijk heeft dat er niet veel mee te maken. Maar bij Algemene Sociale Wetenschappen krijg je wel kennis over verhoudingen in de publieke ruimte en overheden. Ik denk dat zulke inzichten helpen als je bijvoorbeeld verschillende afdelingen van de gemeente langs moet gaan om een terrasvergunning te regelen.”

De afgelopen jaren hebben we onze privélevens op een laag pitje gezet

Toen in maart dit jaar de coronacrisis toesloeg, stonden Sanne en Talitha op het punt de laatste aflossing doen voor de crowdfunding. “Daar waren we trots op. Maar door die crowdfunding hadden we weinig reserves opgebouwd, want iedereen moest worden terugbetaald. De afgelopen jaren hebben we onze privélevens op een laag pitje gezet om dat te kunnen doen.” Er moest dus snel een plan komen om de coronacrisis door te komen.

Het Muziekloket

Het idee voor afhaalrestaurant Het Muziekloket was volgens Sanne heel intuïtief. “Toen het nieuws kwam, ben ik op de grond gaan zitten van de schrik. Maar meteen begon ik te rekenen. Met 20 maaltijden zouden we een klein deel van de vaste lasten kunnen dekken, met 40 tot 60 zouden we een eind komen om quitte te draaien. We moesten op een andere manier gaan koken, omdat we het eten to go meegeven. Het eten moest ook niet te duur zijn, zodat mensen vaker terug konden komen. We zijn bekende gerechten gaan koken, comfort food zoals lasagne en curry’s. Dat werkte. Gemiddeld genomen hebben we zo’n 40 á 50 maaltijden per dag verkocht.”

We kunnen twintig mensen in ons café kwijt

Op 2 juni ging Het Muzieklokaal weer open. Eind goed, al goed, dus? Daar blijkt wel wat op af te dingen, want met de huidige beperkingen blijft het complex. “Enerzijds wil je graag open en is het fijn voor de gasten. Maar of het financieel echt een verbetering is, weet ik niet. We kunnen nu maar twintig mensen in ons café kwijt en vier op het terras. Dat terwijl we wel meer personeelskosten hebben. We hebben een week nodig gehad om te bedenken hoe we dit moeten organiseren.”

“Onze situatie is natuurlijk niet uniek en geldt voor de hele wereld. Dat realiseren we ons goed en we gaan vol goede moed het café proberen te redden. Maar het voelt alsof we helemaal van voren af aan moeten beginnen.”