Living Lab: vergroening UBB-plein

Saai, te veel stenen en in de zomer te heet: het betegelde binnenplein van de Universiteitsbibliotheek in de binnenstad (UBB) is geen uitnodigende plek. U-raadslid Saar van der Horst wil daar verandering in brengen door de binnenplaats groener en biodiverser te maken. In dit living lab werken Saar, studenten en medewerkers samen aan een nieuw ontwerp.

Levendig plein?

Het UBB-plein aan de Drift 27 is omgeven door monumentale panden, en fungeert vooral als pauzeplek voor studenten en medewerkers. Vanwege de hitte in de zomer en het gebrek aan schaduw en groen wordt er weinig gebruik gemaakt van het plein. Zonde, want de locatie heeft potentie om een levendig plein te worden waar geschiedenis, biodiversiteit, educatie en ontmoeting samenkomen. Daarom nam Saar van der Horst, student en u-raadslid, in september 2023 het initiatief om de mogelijkheden te verkennen voor een groener plein.

Criteria

De afgelopen drie maanden ging Saar samen met studenten Thijs de Rooij, Stijn Kant en Rebecca Hanke met alle stakeholders in gesprek om de criteria vast te stellen waaraan het nieuwe plein moet voldoen. Dat deden ze ieder vanuit hun eigen expertise. Thijs deed onderzoek naar mogelijkheden voor groen op het plein, Stijn hield zich bezig met de indeling van het plein, en Rebecca keek naar de educatieve functie van het plein en maakte het schetsontwerp.

Het schetsontwerp voor het plein

Ontwerp

Het plan is om studeerplekken in de buitenlucht te maken met daaromheen planten en kleine bomen in potten. Ook moet er een leerpad komen, waarbij bezoekers informatie krijgen over de planten in de tuin.

Het adviesrapport en het voorlopige ontwerp zijn in februari 2024 opgeleverd. Directie Vastgoed & Campus (V&C), het Facilitair Service Centrum (FSC) en Saar kijken nu welke ideeën gerealiseerd kunnen worden.

De verwachting is dat de eerste bomen en struiken na de zomervakantie de grond ingaan.

Plein in ontwikkeling

Studenten en medewerkers van de universiteit worden gedurende het hele proces betrokken bij de vergroening van het plein. Het adviesrapport waaraan Thijs, Stijn en Rebecca hebben meegeschreven is daar een voorbeeld van. In de toekomst wordt op het plein doorlopend ruimte geboden voor experimenten en innovaties op het gebied van duurzaamheid en natuur. Op basis van de gebruikservaringen wordt het ontwerp continu bijgesteld.

Meer weten?

Neem contact op met Saar van der Horst.