In Beeld: Een vervolg op Even Over Morgen

Zo’n 300 bezoekers van Utrechtse wijkbibliotheken gingen in november 2022 spontaan in gesprek met onderzoekers van de Universiteit Utrecht tijdens het programma ‘Even over morgen’. Met een kop thee en een koekje erbij bespraken zij vragen rondom opgroeien, duurzaamheid, gezondheid en vrijheid, en wisselden ze perspectieven uit.

Tekst: Lieke Dekker

Een wetenschapper is in gesprek met bezoeker tijdens Even over Morgen
Foto: Ebru Aydin

Ik vind het heel belangrijk om met onderzoek een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren. Voor mij is dit een manier om te horen welke vragen mensen belangrijk vinden.

Dr. Yara Al Salman is universitair docent Ethiek en Politieke Filosofie bij de faculteit Geesteswetenschappen

Ik had het vooral over mijn eigen ervaringen en de onderzoeker sprak over de wetenschappelijke kant. Die konden we heel goed bij elkaar brengen.

Aarti ging in gesprek met een onderzoeker in Bibliotheek Kanaleneiland

De gesprekken waren een vervolg op de editie van 2021, toen bibliotheekbezoekers meer dan 500 vragen voor de wetenschap formuleerden. Dit jaar waren vier van deze vragen het uitgangspunt van de gesprekken. Deelnemende onderzoekers kregen vooraf een dialoogtraining van het Centrum voor Wetenschap en Cultuur in samenwerking met promovenda Cathelijne Reincke. Zowel de onderzoekers als de bibliotheekbezoekers vonden de gesprekken heel waardevol.

Door de training had ik een paar aanknopingspunten waardoor het gesprek niet ontspoorde en zelfs tot wederzijdse interesse voor onze situaties leidde.

Jonas Mars is promovendus Ontwikkelingsbiologie bij het Hubrecht Instituut

Ik voelde me echt gehoord. Het gesprek laat me kritisch denken over mijn eigen gedachtes.

Bezoeker Bibliotheek Overvecht

In Beeld

Dit artikel staat ook in de derde editie van het magazine In Beeld, vol met inspirerende columns, achtergrondverhalen en ervaringen van onderzoekers en ondersteunend medewerkers.

Ga naar In Beeld #3