How to align railway network and service location planning?

Het spoornetwerk van Nederland is één van de meest intensief gebruikte spoornetwerken ter wereld. Het resultaat is een complex planningprobleem op het spoor, maar nog meer op de spoorhubs, i.e. stations met een servicelocatie in de buurt. De NS ontwerpt eerst een dienstregeling en wijst dan materieel toe aan alle ritten in de dienstregeling. Dit leidt tot een probleem voor alle servicelocaties, waar parkeer- en servicewerkzaamheden zo gepland moeten worden dat alle treinen de locatie op tijd verlaten en in de juiste samenstelling. Dit probleem kan onuitvoerbaar zijn door te veel treinen of te veel rangeerverplaatsingen, etc. Dit project is gericht op het vinden van minimale wijzigingen aan het netwerkplan (ritten en materiaal) om dit parkeren op de rangeerterreinen mogelijk te maken.

Onderzoeker

Rens de Heer

Academisch begeleiders

Dr. Han Hoogeveen, dr. ir. Marjan van den Akker, Roel van den Broek MSc.

Financierder en (co-)financierende niet-academische partners

NS