Dr. Jasper de Groot

Jasper de Groot is een postdoc binnen de afdeling Sociale, Gezondheids- en Organisatiepsychologie. Hij bestudeert het menselijk reukvermogen en met name het vermogen van de mens om angst te communiceren met behulp van lichaamsgeur.

In zijn onderzoek integreert Jasper meerdere elementen uit de psychologie (affect, perceptie, gedrag, psychofysiologie) in de neurowetenschap (fMRI) en de nabije toekomst ook chemische analyse. Na het ontvangen van zijn PhD (met onderscheiding) aan de Universiteit Utrecht, vertrok hij met een Niels Stensen Fellowship-beurs naar de University of Pennsylvania (Philadelphia, VS). Hij keerde in 2019 terug naar Utrecht met een Veni-beurs.

Kunnen geuren sociaal gedrag sturen?

Jasper de Groot is lid van de Utrecht Young Academy, een ontmoetingsplek voor jonge talentvolle wetenschappers, sinds 2019.