Draag je interesse voor aardrijkskunde over op anderen.

Hou je van je vak, en wil je je enthousiasme graag delen? Denk je erover om aardrijkskundeleraar te worden, wil je in een andere educatieve setting aan de slag of wil je verder in communicatie of voorlichting? Vind je het leuk om met jongeren te werken en wil je hun echt iets meegeven? Ben je doordrongen van het belang van goed aardrijkskunde onderwijs voor hun begrip van de wereld? Volg dan het tweejarige masterprogramma Geografie: educatie en communicatie.

Word leraar of kies een andere educatieve functie

Dit masterprogramma van de Universiteit Utrecht leidt afgestudeerde bachelorstudenten op tot eerstegraads docent in het voortgezet onderwijs. Dat betekent dat je aan de slag kunt in de onder- én bovenbouw van vmbo, havo en vwo. Een breed perspectief, want om les te geven aan een eerste klas in het vmbo heb je andere kennis en vaardigheden nodig dan voor een les aan 6-vwo. Omdat je alles over (vak)didactiek leert, ben je bovendien goed voorbereid op andere functies in de educatieve sector. Je kunt dus ook denken aan lesgeven in het hbo, werken bij educatieve diensten en didactische centra, bij uitgeverijen, in vakdidactisch onderzoek of in sectoren als voorlichting of journalistiek.

Thema's

Tijdens dit masterprogramma houd je je bezig met de volgende vragen.

  • Wat is de educatieve en communicatieve meerwaarde van geokennis? Hoe ontwerp je educatief materiaal?
  • Hoe communiceer je met een breder publiek?
  • Hoe ontwerp je goed aardrijkskundeonderwijs? Hoe word je een goed docent?
  • Wat is relevant onderwijs/educatief geografisch onderzoek? Welke bijdrage kun je daaraan leveren?
  • Welke gespecialiseerde kennis van de geografie/geowetenschappen heb je nodig om educatiegeograaf te worden?
De leraar is essentieel voor de kwaliteit van ons onderwijs.

Praktijkgebonden leren

Je verdiept je vakinhoudelijke kennis van geografie en leert tijdens vakdicatische werk- en hoorcolleges hoe je die kennis overbrengt op je leerlingen. Daarnaast bestaat ongeveer een kwart van je opleiding uit praktijkgebonden leren in de vorm van stages. Ook leer je hoe je je kennis in niet-schoolse settings toegankelijk kunt maken voor anderen.

Een- of tweejarig?

Heb je al een vakinhoudelijk masterprogramma Geografie afgerond en wil je leraar worden? Kies dan voor het eenjarige masterprogramma Leraar voorbereidend hoger onderwijs. Binnen dit programma volg je dan de track Aardrijkskunde, voor de vakdidactiek die aansluit bij jouw discipline.

Programmadoel

Na afronding van dit masterprogramma ben je startbekwaam: je kunt als beginnende aardrijkskundeleraar voor de klas. Je hebt daarvoor belangrijke basisbekwaamheden ontwikkeld, die aansluiten op de wettelijke eisen van de beroepspraktijk van de leraar. Ook ligt de weg naar diverse andere functies in de educatieve sector voor je open.

 

Samenvatting

Diploma: Dit masterprogramma is officieel geregistreerd onder de opleidingsnaam
  • Titulatuur: MA
  • Opleidingsnaam: Mens- en Maatschappijonderwijs en Communicatie
  • Programma: Geografie: educatie en communicatie
Accreditatie:
Geaccrediteerd door NVAO
Croho-code:
60747
Voertaal:
Nederlands
Vorm (deeltijd/voltijd):
Voltijd
Tijdsduur:
2 jaar
Studiepunten: 60 studiepunten is gelijk aan 1 jaar full-time studeren (European Credit Transfer System, ECTS)
120
Startmoment(en):
  • Februari
  • September
Wanneer aanmelden:

Bekijk de data die voor jou gelden

Collegegeld:
Faculteit:
Geowetenschappen
Graduate School:
Teaching