Testimonials

“Als docent aardrijkskunde combineer ik al mijn interesses; het is de perfecte match”

Jet, alumna

Na de middelbare school begon ik aan de pabo om kleuterjuf te worden. Maar eigenlijk vond ik mezelf nog veel te jong om les te geven. Omdat andere mensen en culturen me altijd hebben geboeid, switchte ik naar Culturele antropologie. Na mijn bachelor ging ik aan het werk, maar na een tijdje begon het toch te kriebelen. Ik wilde lesgeven, maar me dan wel focussen op één vak. Via een premaster bleek ik in te kunnen stromen bij Geografie: educatie en communicatie. Als docent aardrijkskunde combineer ik nu al mijn verschillende interesses. Het is de perfecte match.   

Extra uitdaging 
Tijdens de premaster word je echt klaargestoomd voor de master. Ik heb in dat jaar zoveel geleerd. Toen ik eenmaal met de master mocht beginnen, behaalde ik steeds mooie resultaten. Ik hoorde over de Honours track U-TEAch en heb ik me op dat moment nog aangemeld. Er moest wel wat geschoven worden qua vakken, maar na contact met mijn studieadviseur en studiebegeleider was dat zo geregeld. Heel fijn dat er vanuit de opleiding zo actief werd meegedacht.  

De buitenlandstage was voor mij een extra motivatie om me op te geven voor de Honours track

Muticulturele groep 
Toen ik aan de Honours track begon wist ik dat het pittig ging worden. Het is hard werken, maar ook ontzettend tof om met mensen van alle richtingen en uit alle windstreken college te volgen. U-TEAch richt zich specifiek op internationaal en tweetalig onderwijs; hoe geef je les in een multiculturele klas waar niet alle leerlingen Nederlands als eerste taal hebben? Juist omdat onze eigen groep ook zo divers is, krijgen de discussies over multicultureel lesgeven meer diepgang. Het is onwijs interessant om met en van elkaar te leren.   

Een stukje klassenmanagement 
Tijdens het U-TEAch jaar begin je met een stage op een IB school (International Baccalaureate) of een tweetalige school (TTO) in Nederland. Ik kreeg een brugklas op een tweetalige vmbo-tl school. Dat was voor mij én voor de leerlingen wel even wennen. Ze kwamen net van de basisschool en hun Engels was nog niet op hoog niveau. Ondertussen was ik vooral bezig met ontdekken wie mijn leerlingen waren, hoe ze als groep functioneerden en hoe ik dat als docent kon managen. Dat stukje klassenmanagement bleek me goed te liggen. En mijn leerlingen pakten alles snel op, na twee maanden wisten ze niet beter.   

Lesgeven in het Caribisch gebied 
Een ander onderdeel van de Honours track is een internationale stage. Dat was voor mij een extra motivatie om me aan te melden. Op dit moment zit ik op Saba en geef ik aardrijkskunde in de bovenbouw. Ik ben nu minder bezig met het pedagogische aspect van lesgeven en kan inhoudelijk meer de diepte in. Het is heel leuk en waardevol om hier in het Caribisch gebied voor de klas te staan. Ik hoop ooit nog in het buitenland te gaan werken, maar het onderwijsniveau in Nederland is zo goed. Als beginnend docent heb ik zelf ook nog veel te leren, dus ik vind het een geruststellende gedachte dat ik straks gelijk aan de slag kan bij een vrije school. 

Jet Kramer is alumna Geografie: educatie en communicatie.

"Binnen deze master krijg je de kans om vlieguren te maken."

Patrick, alumnus

Toen ik me na mijn eindexamen aan het oriënteren was op een studie, bezocht ik onder andere de pabo en liep ik een paar dagen mee op een basisschool. Dat was erg leuk, maar ik wilde meer de diepte in. Ik besloot Sociale geografie en planologie te gaan studeren, want aardrijkskunde was een van mijn favoriete vakken. Toch bleef het onderwijs me trekken. Daar wilde ik na mijn bachelor meer mee gaan doen. Het werd de master Geografie: educatie en communicatie in Utrecht. Een unieke opleiding, want je wordt niet alleen opgeleid tot docent aardrijkskunde, maar maakt ook kennis met het brede onderzoeksgebied van educatie en communicatie. Daarnaast duurt de studie twee jaar. Dat was voor mij een pré.

Vlieguren maken
Een interessant verhaal kunnen vertellen is één ding, maar de fijne kneepjes van het vak leer je in de praktijk. Als docent moet je orde kunnen houden, nadenken over werkvormen, niveauverschillen in de klas signaleren én weten waar leerlingen mee bezig zijn. Het is enorm veelzijdig. Een goede docent kan leerlingen betrekken en aanspreken. Om dat onder de knie te krijgen, moet je vlieguren maken. Die kans krijg je binnen deze master, omdat je opgeteld een jaar lang stageloopt. Je hebt dus al wat ervaring op zak als je bent afgestudeerd.

Ik wil leerlingen bijbrengen hoe ze dingen uit hun omgeving kunnen verklaren.

Ervaringen uitwisselen
Bij mijn stagebegeleider en vakdocenten kon ik altijd terecht. Ik kreeg de ruimte om fouten te maken en te leren. Ook met mijn medestudenten had ik een goede band. Omdat het zo’n kleine opleiding is, kent iedereen elkaar. Een van de meest leerzame studieonderdelen vond ik de intervisie, waarbij je in driekwartier een casus bespreekt. Samen kom je tot een aantal oplossingen, bijvoorbeeld welke werkvorm je kunt inzetten om een klas enthousiast te maken. Omdat je allemaal in hetzelfde schuitje zit, is het fijn om wekelijks ervaringen te kunnen delen.

Als het kwartje valt
Zodra je aan de slag gaat, moet je je vakkennis blijven bijspijkeren. Het kan heel goed voorkomen dat je ineens ergens les over moet geven en je de avond van tevoren terugbladert in je boeken hoe iets ook alweer zat. Juist daardoor vind ik aardrijkskunde ook nu nog steeds een prachtig vak. In mijn lessen probeer ik leerlingen te leren hoe ze dat wat ze in hun omgeving zien, kunnen verklaren. Als het lukt om precies dát over te brengen, dan is dat enorm leuk. Dat maakt het lesgeven extra bijzonder.

Patrick Meerman is alumnus Geografie: educatie en communicatie.