Over de Universiteit Utrecht

Wat maakt de Universiteit Utrecht bijzonder? Opgericht in 1636 en gelegen in het hart van Nederland, is de Universiteit Utrecht een van Europa's toonaangevende onderzoeksuniversiteiten. De universiteit staat internationaal bekend om haar hoogwaardige en innovatieve benadering van onderzoek en onderwijs.

Studenten & programma's

Feiten en cijfers

Bij de Universiteit Utrecht vind je:

• Meer dan 39.000 studenten
  • 5.785 internationale studenten
  • 110 nationaliteiten
  • 156 masterprogramma's, waarvan 109 Engelstalig. (2022)
Ranking

In de rankings

De Universiteit Utrecht doet het goed in de internationale rankings. Zo zijn we al sinds 2010 de nummer 1 Nederlandse universiteit in de Shanghai Rankings. Wil je weten hoe de Universiteit Utrecht scoort op wereldwijde rankings?

Rankings Universiteit Utrecht

Over reputatie

Nobelprijswinnaars

De Nobelprijs is de meest prestigieuze prijs op wetenschappelijk gebied. Sinds de eerste uitreiking in 1901 zijn 12 wetenschappers die op enigerlei wijze verbonden waren of zijn aan de Universiteit Utrecht met de Nobelprijs onderscheiden:  G. ‘t Hooft, M.J.G. Veltman, P.J. Crutzen, N. Bloembergen, T.C. Koopmans, L.S. Ruzicka, P. Debye, C. Eijkman, R.Magnus, W. Einthoven, W.C. Röntgen en J.H. van ‘t Hoff.

Internationaal

Student loopt de trap op van UU gebouw Janskerkhof

De Universiteit Utrecht werkt samen met gerenommeerde universiteiten over de hele wereld. Die samenwerking bestaat uit: samenwerking in onderzoek- en onderwijsprogramma’s, uitwisseling van onderzoekers, docenten en studenten, fellowshipprogramma’s, bijzondere leerstoelen voor visiting professors. Ook is de universiteit actief lid van diverse internationale onderzoek- en onderwijsnetwerken, zoals: the League of European Research Universities, Utrecht Network,
Oxford Network.