Ervaringen

Lees meer over de ervaringen van onze studenten Gamze en Merel. Of bekijk de videotestimonial van student Stijn. Je kunt ook meer lezen over de ervaringen van onze alumnus Aydan

Student Stijn over het community-gevoel

In deze video vertelt Stijn hoe hij het vindt om te studeren aan het Utrecht Law College, het honoursprogramma van de studie Rechtsgeleerdheid. Hij vertelt ook iets over het community-gevoel binnen het ULC en over de extra's die de studie te bieden heeft.


Student Gamze over de keuze voor het ULC

Student Gamze

Van kleins af aan wist ik al dat ik Rechtsgeleerdheid wilde studeren. Geen wonder, dat toen ik in de derde klas werd geïntroduceerd aan het Utrecht Law College (ULC), ik gelijk wist dat dit de plek voor mij zou zijn. Ik wil namelijk alles uit mijn studie halen. De uitdaging, verdieping en de kennis die je buiten het vakkenpakket krijgt, samen met het in contact komen met de praktijk, geven mij inspiratie en een doel om naar te streven.

Lees meer

De kleinschaligheid van het onderwijs aan het ULC laat iedereen zich thuis voelen en zorgt voor een leuke sfeer bij alle evenementen en excursies. De commissies binnen de studieverenigingen zijn voor en door studenten, dus alles wat georganiseerd wordt is ook daadwerkelijk wat studenten leuk en interessant vinden. Zo heb ik bijvoorbeeld onlangs een avondcollege over sportrecht gevolgd en ga ik dit jaar op ouderejaarsreis naar diverse steden in Marokko! 

Verder krijg je op het Utrecht Law College de geweldige kans om al vroeg in aanraking te komen met diverse advocatenkantoren en instanties, zoals het OM of het Hoger Gerechtshof. Dit zijn extra praktijkonderdelen van het ULC en dit zorgt al voor een goede overstap naar je toekomstige carrière. 

Naast alle inhoudelijke, culturele en externe activiteiten, zijn het toch de medestudenten en de docenten die het ULC maken wat het is. Vanaf het introductiekamp, wat nog voor de eerste onderwijsweek plaatsvindt, vorm je een hechte band met je mede ULC’ers . Deze band wordt met de tijd hechter. Dit geldt niet alleen voor je eigen jaarlaag, maar ook jaarlagen boven en onder jouw jaar! Deze verbondenheid zorgt ervoor dat iedereen zich deel van deze kleine community voelt. De docenten zijn ervaren en altijd te bereiken. Ook zijn ze enthousiast over hun vak, wat het leuk maakt als student om naar te luisteren.

Student Merel over de oefenrechtbank

Student Merel

Een pleidooi geven in een toga is iets wat ik altijd al heb willen doen. Gelukkig kreeg ik in het eerste jaar bij het ULC al de kans om dit te doen bij de oefenrechtbank! De oefenrechtbank is een opdracht waarbij je als eerstejaars ULC-student in groepjes werkt aan een procesdossier. Het uiteindelijke doel is om als advocaat of officier van justitie jouw zaak te verdedigen voor de rechtbank.

Lees meer

Dit doe je precies zoals je dat later ook in de praktijk zal gaan doen: je verzint een plan om jouw cliënt te verdedigen, je schrijft een pleitnota en presenteert dit betoog uiteindelijk voor de rechters van de oefenrechtbank. En natuurlijk het allerleukste: dit betoog mag je doen in een echte toga. Naast ons eigen werk, kregen we gelukkig ook veel hulp van experts. Zo kregen we tips uit de praktijk van advocaten en mochten we door middel van een VR-bril oefenen met pleiten: door de VR-bril leek het net alsof je in de rechtszaal stond.

Op de dag van de oefenrechtbank voelde ik me door mijn toga gelijk advocaat. Ik heb daardoor misschien iets te theatraal mijn verhaal gedaan, maar de rechters vonden mij gelukkig wel overtuigend.

De oefenrechtbank is één van de leukste dingen die ik heb gedaan bij het ULC. Een carrière in een togaberoep leek mij altijd al interessant, maar na deze opdracht weet ik vrijwel zeker dat ik over een paar jaar wekelijks in een toga te vinden zal zijn in de rechtbank!

Alum Aydan werkt nu als mensenrechtenjurist bij de Verenigde Naties in Genève

Alum Aydan

Toen ik twaalf jaar geleden aan mijn rechtenstudie begon bij het Utrecht Law College, was ik ervan overtuigd dat ik strafpleiter zou worden. Het waren immers de spraakmakende strafrechtzaken waarover ik las in het nieuws. Het verdiepende karakter van het ULC stimuleerde me echter om op een andere manier naar het recht te kijken. Wat zegt het opschrijven van bepaalde wetten over de culturele normen van een land, welke antwoorden heeft ons rechtssysteem op vragen rondom maatschappelijke kwesties als diversiteit en racisme, en hoe verhoudt het Nederlandse recht zich tot de rest van de wereld nu internationale samenwerking op steeds meer vlakken gebeurt? 

Lees verder

Omdat het ULC mij uitdaagde om op een andere en soms creatievere manier met het recht om te gaan, zag ik in hoe het ULC je zowel voorbereidt op een toekomst in de klassieke juridische beroepen, als op een toekomst in de academische wereld of daarbuiten.

Voor mij betekende dit dat ik mij eerst academischer wilde verdiepen in het recht door de Legal Research Master af te ronden aan de UU en vervolgens een tijdje als junior-docent te werken. De interesse die het ULC bij mij heeft gewekt om op een meer sociaal-culturele manier te kijken naar juridische vragen ontwikkelde ik hierna verder tijdens een tweede master aan Yale Law School. Het was door deze studieloopbaan dat ik uiteindelijk inzag dat ik blij word van een baan waar mijn juridische kennis benut wordt, maar dat daar wel een sterk sociaalmaatschappelijk doel aan verbonden moet worden. Dit vind ik nu terug in mijn huidige baan als mensenrechtenjurist bij de Verenigde Naties in Genève, waar ik iedere dag steeds meer leer over de (soms nog onbeantwoorde) vragen die in 2011 bij het ULC zijn ontstaan.