Stories of Engagers: Reinout Raijmakers over inspiratie, geld en public engagement

Dr. Reinout Raijmakers is teamleider van het Research Support Office (RSO) bij de faculteit Bètawetenschappen van de Universiteit Utrecht. Het RSO ondersteunt onderzoekers bij het identificeren van financieringsmogelijkheden, het schrijven van subsidieaanvragen en adviseert over samenwerking met bedrijven. 

Portret Reinout Raijmakers
Reinout Raijmakers

Kun je wat meer vertellen over je werk? 

“Als RSO ondersteunen wij onderzoekers bij alles wat te maken heeft met het verkrijgen van externe financiering voor hun onderzoek. Denk hierbij aan het informeren van onderzoekers over mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van onderzoekssubsidies, adviseren over het schrijven van subsidievoorstellen, feedback geven op projectaanvragen van onderzoekers, ondersteuning bij het indienen van de voorstellen, adviseren over en onderhandelen van contracten met externe partijen zoals bedrijven en het adviseren van onderzoekers over mogelijkheden voor valorisatie van hun onderzoek.”  

Wat is de rol van een RSO in het public engagement-proces?  

“Plannen voor public engagement kunnen een onderdeel zijn van subsidieaanvragen, vooral in calls waar gevraagd wordt om participatie met maatschappelijke partners, zoals bijvoorbeeld de calls van NWO voor projecten in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Ook komt het een enkele keer voor dat onderzoekers specifiek financiering zoeken voor public engagement-activiteiten en ons om advies daarover vragen.” 

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een onderzoeker bij het begin van een aanvraag nadenkt over een Public Engagement-activiteit?  

“Ik denk dat hier nog een vraag aan vooraf moet gaan. Niet alle projecten lenen zich even goed voor public engagement-activiteiten. Om effectief te kunnen zijn, moeten we daarom vooral inzetten op public engagement bij projecten die er geschikt voor zijn en waarbij de onderzoekers ook bereid zijn daar aanzienlijke tijd en energie in te steken.” 

“Een eerste vraag zou dus moeten zijn of een project zich leent voor public engagement. Als dat het geval is, dan is het voor ons en voor onderzoekers heel nuttig om een soort portfolio* van mogelijkheden of mooie voorbeelden te hebben. Inspiratie is de beste manier om mensen enthousiast te krijgen.” 

"Als de Universiteit Utrecht echt grotere stappen in public engagement zou willen maken, is mijns inziens de enige manier om er ook aanzienlijk meer in te investeren."

Heb je de laatste jaren verandering gezien in hoe subsidieverstrekkers kijken naar (het nut van) Public Engagement? 

“Als ik eerlijk ben, zie ik dit maar beperkt. Voor mij en veel anderen is public engagement niet een aparte, afgebakende categorie van activiteiten. Public engagement bevindt zich in het bredere spectrum van het uitdragen van de onderzoeksresultaten. Veel andere activiteiten vallen daar ook onder, zoals wetenschappelijke publicaties, meer zendende wetenschapscommunicatie en zelfs onderwijs. Zowel wij als subsidiegevers bekijken public engagement-activiteiten dus vooral in het bredere plaatje van alle outreach-activiteiten die in een project staan gepland.” 

Hoe zou de Universiteit Utrecht onderzoekers moeten steunen op dit vlak? Wat is jouw ideale wereld?  

“Er zijn de laatste jaren veel activiteiten bij gekomen waar onderzoekers in projecten, zowel financieel als qua tijdsinspanning, rekening mee moeten houden. Denk hierbij aan zaken zoals datamanagement, ethiek, valorisatie en privacy. Een gevolg hiervan is dat onderzoekers keuzes moeten maken waar ze meer en minder financiering en tijd aan besteden in hun onderzoeksprojecten. 

“Als de Universiteit Utrecht echt grotere stappen in public engagement zou willen maken, is daarom mijns inziens de enige manier om er ook aanzienlijk meer in te investeren. Daarmee doel ik  vooral op het beschikbaar maken van (meer) geld voor onderzoekers om public engagement-activiteiten te kunnen organiseren, of zelfs onderzoeksfinanciering beschikbaar te stellen voor onderzoeksprojecten die een (heel) sterke public engagement-component hebben, waarbij ook het onderzoek zelf wordt gefinancierd.” 

*Het Public Engagement-team heeft twee jaar geleden zo’n portfolio met goede voorbeelden van public engagement-activiteiten gemaakt. Bekijk het boekje hier