De werkgeheugen-vriendelijke rekenles

Leerling denkt na over een rekenopgave

Werkgeheugen is de vaardigheid om informatie tijdelijk vast te houden en tegelijkertijd te bewerken. Kinderen gebruiken voortdurend hun werkgeheugen, ook tijdens de rekenles, bijvoorbeeld om instructies te volgen, een verhaaltjessom te lezen of een rekensom op te lossen. Om een rekenopgave op te lossen moeten kinderen onder andere de numerieke informatie in gedachten houden, daarmee berekeningen uitvoeren en de verschillende tussenstappen bijhouden om tot een oplossing te komen.

Onderzoek laat bovendien zien dat de leerkracht een belangrijke rol speelt in het ondersteunen van leerlingen met een zwakker werkgeheugen. Hoewel wetenschappelijk onderzoek aanwijzingen geeft voor hoe leerkrachten deze leerlingen kunnen ondersteunen tijdens de les, is vertaling naar dagelijkse praktijk niet altijd makkelijk. Daarom is aan de Universiteit Utrecht een training voor leerkrachten ontwikkeld, om leerkrachten te helpen om hun instructies zo aan te passen dat alle leerlingen (met zwakkere en sterkere werkgeheugenvaardigheid) optimaal van de les profiteren.

In dit onderzoek bekijken wij hoe instructieaanpassingen in de rekenles het leren van leerlingen met een zwakkere én sterkere werkgeheugen vaardigheid beïnvloed. Hiervoor krijgen leerkrachten een korte training aangeboden, en meten we vervolgens het leergedrag van leerlingen tijdens een aantal rekenlessen.

Tijdspad

De training voor leerkrachten en dataverzameling van dit onderzoek zal plaatsvinden in de periode februari – april 2024.

Deelname

Voor dit project nodigen we leerkrachten van groep 8 uit voor deelname.

Geinteresseerd in deelname?

Wilt u meer weten over dit onderzoek, dan kunt u zich hier als geïnteresseerd aanmelden. U ontvangt dan binnenkort meer informatie over wat deelname precies inhoudt. Uiteraard zegt u hiermee nog niets toe.

Betrokken onderzoekers