Nieuws en media
Media
Neem de hardwerkende Nederlander niet de brugklas af
Opiniestuk in Trouw van Pomme van de Weerd en Lotte Henrichs, beiden van de Universiteit Utrecht, en Floris Burgers van Radboud Universiteit Nijmegen.
Geen taalachterstand voor kinderen die thuis een regionale taal spreken
Elma Blom in het 'Online tijdschrift voor taal- en letterkunde' over de invloed van het spreken van een regionale taal op het Nederlands.
Filterbubbel
Tjitske de Groot in het kinderprogramma 'De Dikke Data Show' van Zapp over het Filterbubbelproject.
Willen we wel zo'n kekke ouderapp om de hele dag onze dreumes te volgen?
Universitair docent Tjitske de Groot op de opiniepagina van de Volkskrant.
Niet het scherpste potlood in de doos
Column van Elma Blom op de site van 'Taal doet meer' naar taalontwikkeling van Belgische kinderen.
Meertaligheid: geen nadeel, maar voordeel
Elma Blom in een artikel op NEMO Kennislink waarin zij een lans breekt voor het combineren van minderheidstalen met het Nederlands.
De Nederlandse kinderopvang hoort bij de beste van Europa, maar er zijn wel zorgen
Universitair docent Pauline Slot bij EenVandaag over de kinderopvang in Nederland. Volgens Slot doen we het goed in Nederland, maar is er zeker ook nog groei mogelijk.
Webinar Thuis in Taal & diversiteit
Ryanne Francot tijdens het webinar van Thuis in Taal over hoe we op school en in de kinderopvang kunnen omgaan met diversiteit.
"In Nederlandse kinderopvang staat 1 verzorger in voor 4 kinderen, in Vlaanderen is realiteit 1 begeleider voor 9"
Paul Leseman op VRT nws over verschillen in de kinderopvang tussen Nederland en Vlaanderen.
Hoe meertalige kinderen meedoen in het wetenschapsmuseum
PhD-kandidaat Lucía Chisari doet onderzoek naar de participatie van meertalige kinderen in wetenschapsmusea. Interviews met kinderen, hun families en museummedewerkers brachten mooie inzichten aan het licht: bijvoorbeeld hoe belangrijk de rol is die ouders spelen. En dat je vooral goed moet luisteren naar de kinderen zelf.
Jouw taal mag er zijn, dus jij mag er zijn
“De thuistaal van meertalige kinderen wordt onvoldoende benut in het Nederlandse onderwijs.” Hoe je die thuistaal wél benut, onderzoekt Elma Blom in het Multi-STEM-project.
Met succes NWA-subsidie aanvragen: een kijkje achter de schermen bij het Multi-STEM-project
Elma Blom diende samen met andere onderzoekers succesvol een NWA-ORC-aanvraag in en bouwden een consortium. Hoe ging dat in zijn werk?
Een thuis vol taal
Taalkundigen van de Universiteit Utrecht (waaronder Elma Blom) werken aan het ontkrachten van de mythes over meertaligheid om ruimte te maken voor kennis en praktische handvatten voor de taalontwikkeling van ieder kind.Taal in uitvoering: Passend onderwijs voor taal en TOS
Oratie Elise de Bree.
Blogs
Re-Imagining Education
Young People’s Learning in Digital Worlds.
Early Years blog
Het platform voor professionals waar praktijk, onderzoek en innovatie elkaar vinden!
Multi-STEM
Multi-STEM is een onderzoeksproject dat beoogt de participatie van meertalige kinderen in het reken- en W&T onderwijs te bevorderen.
De Chinese papiermolen
Een Noord-Amerikaanse studente verdacht van fraude bleek later een taalontwikkelingsstoornis te hebben. Elma Blom in een blog op 'Taaldoetmeer'.
Tweetaligheid: over voordelen en veelkoppige draken
Is tweetaligheid nu wel of niet goed voor het menselijk brein? Zo zouden de executieve functies van tweetaligen extra goed ontwikkeld zijn. Hoe zit het?
Elma Blom in een blog op 'Taaldoetmeer'.
Podcasts
Nieuwe app maakt jongeren bewust van filterbubbels
Docent pedagogiek van de Universiteit Utrecht Tjitske de Groot ontwikkelde een app voor jongeren om zich bewust te worden van algoritmes en filterbubbels. Uit onderzoek blijkt dat deze app werkt tegen polarisatie. Ze vertelt erover in Villa VdB.
Moet je je kind in de opvang wel willen volgen via een app?
Kinderen worden steeds vroeger gevolgd en in de gaten gehouden, via apps. Wat zijn de gevolgen voor een kind, als je al vroeg begint met het digitaal volgen via een app? Tjitske de Groot is universitair docent pedagogiek aan de Universiteit Utrecht en maakt zich er druk over.
Zo kunnen scholen TikTok gebruiken in de klas
TikTok heeft ook iets leerzaams. Moeten scholen daar gebruik van maken? Zowi Vermeire praat erover bij 'Dit is de dag' op NPO1.
Online hackers wantrouwen universitair diploma
Hoe leren jongeren zichzelf online vaardigheden aan? Zowi Vermeire vertelt erover bij dr Kelderman en Co op NPO radio 1.
Meertaligheid & rekenen
Op Kletsheads vertelt Lianne Stolte hoe kinderen leren rekenen, waarom taal zo belangrijk is bij het rekenonderwijs, en hoe je meertalige kinderen die het Nederlands nog niet zo goed kunnen hierbij kunt helpen.
Is het praten van twee talen door elkaar reden tot zorg?
KletsHeads, seizoen 1, aflevering 1.
Zijn meertalige kinderen slimmer dan eentalige kinderen?
KletsHeads, seizoen 1, aflevering 5.
Boeken over meertalige kinderen
KletsHeads, extra aflevering.
TikTok: Hoe houd je het veilig voor jongeren?
Online krijgen jongeren de mogelijkheid zich te ontwikkelen buiten de gevestigde kaders. Hoewel de media zich vaak focust op de negatieve gevolgen hiervan, kan dit jongeren juist ook kansen bieden om op een manier te leren die ze niet op school of thuis kunnen vinden. Promovendus Zowi Vermeire praat mee bij 'De Nieuws BV' op NPO Radio 1.
Video en kennisclips
Experts aan het woord
Experts uit de wetenschap - waaronder Elma Blom - en de praktijk over het belang van samenwerking met ouders.
Chronische stress, vijand van ontwikkeling
Lex Wijnroks vertelt op het CCE-podium hoe je chronische stress kunt herkennen, voorkomen en verminderen. Vooral bij kinderen met een verstandelijke beperking is het van belang chronische stressoren op tijd te signaleren.
Onze medewerkers op sociale media
Chronische stress herkennen, voorkomen en verminderen (Lex Wijnroks)
Ensuring that multilingual children feel seen and heard and that they can fully participate in education (Multi-STEM project)