Theorielab

Complottheorieën zijn in de geschiedenis gebruikt om complexe fenomenen uit te leggen door schimmige elites de schuld te geven of geheime samenzweringen die zijn ontwikkeld om ons te misleiden, beheersen of pijn te doen. Het coronavirus heeft opnieuw onderstreept hoeveel mensen vatbaar zijn voor complottheorieën, zoals dat Covid-19 is ontwikkeld in een lab om ons te infecteren of dat een 5G netwerk het virus veroorzaakt. 

Beeldschermgebruik kinderen

Met andere woorden, het is duidelijker dan ooit dat complottheorieën zeer aanwezig zijn en de geldigheid van academische waarden ondermijnen, aangezien complottheorieën niet (of selectief) op bewijs zijn gebaseerd en vaak slecht doordacht zijn. Een dergelijke uitdaging vraagt om een multidisciplinair academisch antwoord, dat de Utrecht Young Academy wil bieden. 

Mensen komen al op jonge leeftijd in contact komen met complottheorieën. Kinderen zijn vatbaarder voor deze theorieën, maar staan ook meer open voor alternatieven. Daarom is Theorielab specifiek gericht op middelbare schoolleerlingen. Het project heeft als doel om zowel scholieren als docenten te voorzien van evidence-based informatie over de context waarin complottheorieën ontstaan en welke mensen vatbaar hiervoor zijn. 

Het project wil het bewustzijn rondom complottheorieën de gevolgen hiervan vergroten om kinderen hier weerbaarder tegen te maken. Dit zal gedaan worden door gastlessen - deels gebaseerd op het advies van pedagogische experts en doceten - gegeven in de eigen klaslokalen van de scholieren. De Utrecht Young Academy werkt nauw samen met TerInfo tijdens dit project. TerInfo is een project geleid door Beatrice de Graaf om docenten in het basis- en vervolgonderwijs te helpen om terrorisme en politiek geweld bespreekbaar te maken in de klas. Theorielab zal via de website van Terinfo docenten voorzien van specifieke informatie over complottheorieën.