Summerschool Junior 2019

Week 1

Freudenthal Instituut

Tijdens het programma gaan de leerlingen, net zoals onderzoekers van het Freudenthal Instituut (FI), aan het werk als wetenschapscommunicator. Dit doen ze door middel van de cyclus van onderzoekend leren. Een paleontoloog heeft verschillende onderzoeksresultaten behaald, maar weet niet goed hoe hij/zij deze op een leuke manier kan delen. Deze onderzoeksresultaten gaan over dino’s: de dinowereld, grootte van dino’s, het uiterlijk van dino’s & het eten van dino’s. De kinderen gaan aan de slag om de onderzoeksresultaten op een leuke manier te delen met hun leeftijdsgenoten.

Geowetenschappen

Als je door Nederland rijdt, zie je overal verschillende landschappen. In het programma van Geowetenschappen onderzoeken de kinderen hoe een landschap ontstaat en door de tijd heen verandert.

Copernicus Instituut

Het klimaat is aan het veranderen. Zomers worden en heter en droger, en winters worden natter. Maar als het dan een keer regent tijdens een warme zomer kan er opeens een hele plens water uit de hemel komen. Steden zijn daar niet op berekend, waardoor straten en tuinen onderwater lopen. Maar er zijn ook slimme oplossingen om te voorkomen dat je straat, tuin of huis onderwater loopt. Tijdens dit programma ga jij dat onderzoeken en ontwerp je een klimaatslimme tuin!

TerInfo: terrorisme bespreken met elkaar

In hoeverre beïnvloeden (sociale) media onze kijk op terroristische gebeurtenissen? Tijdens dit programma analyseren we samen op een interactieve manier mediaberichtgeving rondom twee recente gebeurteissen. Waar ligt het accent in de berichtgeving en wat is het beeld dat hieruit naar voren komt?

Psychologie

Deelnemers maken kennis met gestaltpsychologie en ontwerpen een eigen illusie.

Economie

Wat gebeurt er nadat je geld hebt verdiend? Bewaar je het of geef je het uit? En ga je belasting betalen? Tijdens het programma van Economie onderzoeken we al spelenderwijs hoe de economie werkt, door de ogen van de burgers en de overheid.

DNA-Lab

Waarom smullen sommige kinderen van spruitjes, terwijl andere kinderen ze liever niet op hun bord zien? Dat heeft te maken met je DNA! In het DNA-Lab onderzoeken de kinderen hoe het kan dat de ene persoon wel een bittere smaak proeft en andere mensen juist niet. Dit alles wordt in praktijk gebracht door het testen van het eigen DNA!

Summerschool Junior 2019
DNA-Lab