Social-cognitive and interpersonal determinants of behaviour

Welke rol spelen cognitie en motivatie bij de regulatie en ervaring van interpersoonlijk gedrag?

Binnen dit onderzoeksprogramma onderzoeken we hoe mensen hun gedrag in een sociale omgeving reguleren en ervaren. Daarvoor ontwikkelen en testen we procesmodellen en theorieën die betrekking hebben op de sociale cognitie en interpersoonlijke processen. We werken vanuit drie invalshoeken (programmalijnen).

  1. sociaal-cognitief perspectief
    We onderzoeken fundamentele aspecten die betrekking hebben op processen rond menselijke motivatie, communicatie en gedrag. Dat doen we vanuit een sociaal-cognitieve invalshoek. Daarbij onderzoeken we hoe mensen hun eigen gedrag en dat van anderen waarnemen en controleren.
  2. cultureel perspectief
    We bestuderen we de regulatie en de ervaring van sociaal gedrag door te kijken naar culturele concepten als normen, waarden en overtuigingen. Bijvoorbeeld:
    - Hoe ontwikkelen mensen een notie van eerlijkheid om te kunnen omgaan met onzekerheden en conflicten in interpersoonlijke en nauwe relaties?
    - Welke invloed hebben culturele wereldbeelden op het vertrouwen van mensen in autoriteiten (zoals de overheid) en op extreem gedrag (zoals terrorisme)?
  3. gezondheid en sociaal perspectief
    In de derde onderzoekslijn doen we onderzoek naar gedragsregulatie in relatie tot gezondheid en sociale kwesties. In het bijzonder testen we fundamentele inzichten die we opdoen in de andere twee onderzoekslijnen in het kader van normaal en impulsief eetgedrag, overconsumptie en sociale conflicten.
Ons perspectief omvat neurowetenschappelijke en sociaal-cognitieve invalshoeken, tot cultuur en gezondheid.

Kruisbestuiving

De kruisbestuiving tussen deze 3 invalshoeken maakt dat we inzichten en strategieën kunnen ontwikkelen voor het veranderen van gedrag en het bevorderen van sociale harmonie en gezondheid.

Onderzoeksmethoden

We doen zowel fundamenteel als toegepast onderzoek, en testen onze hypotheses vooral met experimenteel onderzoek (laboratoriumstudies) en veldonderzoek.

Programmaleiding