Intelligente technologie vraagt om slimme, toekomstgerichte juristen

Slimme technologieën als artificiële intelligentie, robotica en online platformen, hebben een grote impact op de exploitatie van intellectueel eigendom. In hoeverre mogen de Big Tech-platformen de vruchten plukken van de creatieve inspanningen van musici, film- en gamemakers? Moeten online platformen uploads filteren of leidt dat tot censuur? En wie heeft het intellectueel eigendomsrecht als systemen zelf kunstwerken creëren, muziek componeren en uitvindingen doen? Onze informatiemaatschappij ontwikkelt zich in rap tempo. Dit vereist goed voorbereide juristen die op al deze uitdagingen een zorgvuldig juridisch antwoord weten te formuleren. Ben jij de jurist van morgen? Wil je je analytische vaardigheden inzetten op juridische vragen binnen een relatief onontgonnen terrein? Wil jij stevige procesrechtelijke kennis opdoen, zodat je na je afstuderen gauw aan de slag kan in de rechtspraktijk? Dan is dit jouw masterprogramma!

Inhoud van het programma

Dit masterprogramma Intellectueel eigendomsrecht, innovatie en technologie:

• biedt een grondige verdieping van je IE-kennis als een compleet pakket met alle onderdelen van het recht die van belang zijn voor de juridische IE-praktijk;
  • stelt je in staat je kennis te verdiepen in de vakken die jij leuk vindt, over bijvoorbeeld: nepnieuws, reclamerecht, online auteursrecht, kunst en recht, regulering van kunstmatige intelligentie, adverteren en ePrivacy, privacy en big data, IT-contracten;
  • behandelt actuele vraagstukken op het gebied van IE-recht, innovatie en technologie;
  • is een moderne juridische master met een stevig procesrechtelijk fundament;
  • leidt je op tot een professional met specifieke analytische vaardigheden en een meta-juridisch inzicht op het gebied van (Europese) regulering en het intellectuele eigendom.

Een goede IE-jurist heeft kennis van het materiële recht en procedurele mogelijkheden en is in staat om innovatieve juridische oplossingen te ontwikkelen op een terrein dat continu in beweging is. Dat leer je allemaal in dit masterprogramma.

Als student Intellectueel eigendomsrecht, innovatie en technologie (IE) in Utrecht:

• krijg je de meest complete IE-opleiding van Nederland, inclusief de voor de IE-procespraktijk essentiële kennis van het procesrecht en het internationaal privaatrecht;
  • stel je zelf een studietraject op maat samen, gebaseerd op jouw eigen ambitie én nieuwsgierigheid;
  • kies je voor een zowel op de praktijk als op de theorie gerichte opleiding, waarin je door middel van kleinschalig onderwijs veel contact hebt met hoogleraren en andere docenten;
  • word je getraind om je in korte tijd in te werken in een voor jou nieuw onderwerp, vaak een actuele praktijkcasus;
  • leer je hoe het recht in het algemeen, en het IE-recht in het bijzonder, omgaat met de nieuwste technologische ontwikkelingen;
  • maak je kennis met de praktijk via gastsprekers of praktijkbezoeken;

Rechten in Utrecht

Recht in Utrecht staat voor multidimensionaal onderzoek op de hoofdgebieden van het recht en voor intensief en gevarieerd juridisch onderwijs in een kleinschalige academische gemeenschap. oor uitdagende onderwijsprogramma’s word je getraind tot een excellente jurist die nu en in de toekomst actief een bijdrage levert aan actuele maatschappelijke vraagstukken.

In het kort

Diploma:
Nederlands recht
Voertaal:
Nederlands
Studievorm:
Voltijd
Studieduur:
1 jaar
Start:
Collegegeld:
Nederlandse en andere EU/EEA studenten (wettelijk tarief – voltijd): 2024-2025: € 2.530