Jong na corona

Welzijn van jongeren tussen 2017 en 2022 en inzet van NP Onderwijsmiddelen door scholen.

Hoe staat het anno 2022 met de mentale gezondheid van onze jeugd en hun relaties met ouders, vrienden en klasgenoten? Hoeveel jongeren ervaren druk door schoolwerk of hebben de hele dag contact via sociale media? In dit onderzoek, vergelijken we landelijk representatieve groepen leerlingen in groep 8 en in het voortgezet onderwijs in de leeftijd van 11 tot en met 16 jaar in 2017, 2021 en 2022. Gegevens uit 2017 en 2021 zijn afkomstig van het Nederlandse Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) onderzoek. Daarnaast hebben we in 2022 aan schoolleiders en leerlingen gevraagd naar de activiteiten die in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 georganiseerd zijn in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs (NP Onderwijs). Vervolgens is de samenhang tussen de inzet van deze activiteiten en veranderingen in verschillende indicatoren van welzijn tussen 2021 en 2022 op schoolniveau bestudeerd.

Gelijktijdig met het onderzoek ‘Jong na corona’ is onderzoek gedaan bij leerlingen in groep 6 en 7 van het basisonderwijs. Hierin worden dezelfde thema’s behandeld als in het onderzoek ‘Jong na corona’: welzijn, schoolbeleving en pesten, sociale relaties en socialemediagebruik en gamen.

Webinar

Voor scholen die hebben meegedaan met het onderzoek organiseerden we een webinar waarin we de belangrijkste resultaten van het onderzoek bespraken en we vertelden hoe scholen kunnen werken aan het welbevinden van hun leerlingen.
In de tabel hieronder leest u wat er besproken werd.

00:00Welkom en introductie van het webinar ‘Jong na corona’ door Saskia van Dorsselaer, wetenschappelijk medewerker Trimbos-instituut
03:20Presentatie belangrijkste resultaten van het onderzoek ‘Jong na corona’ door projectleider en hoogleraar Adolescent Health and Wellbeing, Universiteit Utrecht, Prof. Gonneke Stevens
34:15Het versterken van welbevinden in het onderwijs: Aniek de Lange, projectleider PO/VO binnen Welbevinden op School, Trimbos-instituut, bespreekt wat schoolbreed/integraal werken is, wat het oplevert en hoe je ermee aan de slag kunt gaan
57:45Inzichten over hoe we aan het welbevinden op school kunnen werken worden gedeeld door schoolpsycholoog Marijn Knibbeler. De boodschap die centraal staat: Een veerkrachtig schoolteam zorgt voor veerkrachtige leerlingen. Hoe ziet dit er bij jou op school uit en waar liggen de winsten?
1:22:48Afsluiting webinar door Saskia van Dorsselaer

Het onderzoeksteam

Medewerkers van de Universiteit Utrecht (Interdisciplinaire Sociale Wetenschap, Faculteit Sociale Wetenschappen; Gonneke Stevens (projectleider) en Marlies Maes) en het Trimbosinstituut (Tessa Scheffers-van Schayck, Marieke Rombouts, Annelot Zondervan, Frederiek Schouten en Saskia van Dorsselaer) voerden het onderzoek uit. De dataverzameling en analyses werden geleid door het Trimbos-instituut en het rapport is geschreven door medewerkers uit beide participerende onderzoeksorganisaties. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).