Promotieonderzoek naar aandachtsvaardigheden van prematuur geboren kinderen

Vroeg geboren baby in couveuse

Baby’s die prematuur geboren worden hebben een moeizamere start dan baby’s die op tijd geboren worden. Hoewel steeds meer prematuur geboren baby’s overleven zonder ernstige beperkingen, hebben zij op lange termijn een verhoogd risico op ontwikkelingsproblemen. Het doel van dit proefschrift was om de aandachtsvaardigheden van prematuur geboren kinderen van babytijd tot adolescentie te onderzoeken. Hierbij lag de focus met name op kinderen die 1-2 maanden prematuur geboren waren.

We hebben gevonden dat prematuur geboren kinderen, zelfs wanneer dit slechts 1-2 maanden prematuur is, een groter risico hebben op verschillende aandachtsproblemen op schoolleeftijd (6-13 jaar) dan op tijd geboren kinderen. Onderling laten prematuur geboren kinderen veel variatie zien in de aanwezigheid, ernst en type aandachtsproblemen die zij ervaren. Ook verschillen prematuur geboren kinderen onderling in hun ontwikkelingspatronen in aandacht over tijd. Zo had een derde van deze kinderen langdurig gemiddelde aandachtsvaardigheden en liet een kwart enige verbetering zien in hun vaardigheden, terwijl bijna de helft van de kinderen langdurig zwakkere aandachtsvaardigheden toonde. Bovendien blijkt het type aandachtsproblemen dat prematuur geboren kinderen kunnen ervaren af te hangen van de ontwikkelingsfase van het kind. Op jongere leeftijd werden vaker problemen gevonden in het oriënteren en vasthouden van aandacht, terwijl in de vroege adolescentie vaker problemen voorkwamen in complexere aandachtsvaardigheden, zoals het verschuiven en verdelen van aandacht. Tenslotte blijken vroege veranderingen in de hersenontwikkeling, een suboptimale gezinsomgeving, en aandachtsvaardigheden en taalbegrip op peuterleeftijd voorspellend voor aandachtsvaardigheden op lange termijn. Deze bevindingen pleiten voor vroege monitoring én beoordeling van aandachtsvaardigheden bij prematuur geboren kinderen.

Promotie Lilly Bogičević: 17 september 2021

Datum, tijd, locatie